‘Onschuld’ – Toni Coppers

ISBN: 9789463939959

Onschuld is een spannende misdaadroman van auteur Toni Coppers. Het boek is ondertussen al het twintigste deel van de succesvolle Liese Meerhout-serie, waarin de gelijknamige commissaris de hoofdrol speelt.

Het verhaal begint met een zich vreemd gedragende Liese Meerhout. Ze lijkt iets op het spoor te zijn, maar alvorens iemand hier iets over kan vragen, is het al te laat. Tijdens het verhaal word je meegesleept in de zoektocht naar de waarheid. Dit gaat niet zonder slag of stoot, want iemand lijkt Liese en hoofdinspecteur Michel Masson tegen elkaar te willen opzetten.

Voor mij was het mijn eerste kennismaking met een boek van Toni Coppers. Ik zat meteen in het verhaal en kon het moeilijk neerleggen. Het leest erg vlot en is meeslepend. Je wil als het ware het verhaal in één keer uitlezen. Echter na een tijdje kreeg ik wel het gevoel dat het wat langdradig begon te worden en dat het verhaal ook in een minder aantal pagina’s kon verteld worden. Net op dat moment neemt het verhaal gelukkig een onverwachte wending, waardoor ik weer wou verder lezen. Een aantal verrassende onthullingen konden me blijven boeien. De spanning wordt door de auteur geleidelijk aan opgebouwd en het is wachten tot het einde om het mysterie te ontrafelen.

Verder vond ik het boek aangenaam om te lezen, omwille van de korte hoofdstukken. Ik hou er wel van dat een boek is opgedeeld in meerdere korte stukken. Dit maakt het lezen vlot en duidelijk.

De zoektocht tijdens dit boek brengt de lezer opnieuw in contact met vele verschillende personages die in eerder verschenen boeken van Toni Coppers reeds de revue zijn gepasseerd. Zie het als een soort van eerbetoon, omdat dit boek het twintigste in de reeks is.

Onschuld is een standalone verhaal, waardoor ook nieuwe lezers makkelijk het verhaal kunnen begrijpen. Daarnaast is het natuurlijk wel een meerwaarde als je de eerdere boeken hebt gelezen, zodat je meer info hebt over de verschillende personages die aan bod komen en wat hun onderlinge relatie tot commissaris Liese Meerhout is. Aan de andere kant slaagt de auteur er zeker in je mee te nemen in de hoofden van de verschillende personen, waardoor je een goed beeld over iedereen kan vormen. Hij geeft een duidelijk en realistische omschrijving en de personages hebben elk hun eigen unieke persoonlijkheden. Gedurende het verhaal omschreef Toni ook de diverse emoties waarmee de teamleden te maken krijgen, wat het verhaal heel mooi maakt! Zo kunnen de lezers gemakkelijk de personages begrijpen en met hen meevoelen.

De frisse en opvallende cover van het boek sprak me onmiddellijk erg aan. De keuze voor de gele kleur en de mooie tekening van een vlinder, vind ik heel erg goed. Een vlinder staat vaak symbool voor de onschuld, vandaar dat dit dan ook erg passend is bij de titel van het boek.

Afsluitend kan ik zeggen dat dit boek een meeslepende misdaadroman is met vele personages en een intrigerend plot. Fans van Toni Coppers zullen niet op hun honger blijven zitten en kunnen genieten van deze pageturner vol spanning en plotwendingen. Van mij krijgt Onschuld 4 sterren, omwille van het feit dat ik het boek niet kon neerleggen.

Ellen

Genre: Thrillers en spanning
Uitgever: Borgerhoff & Lamberigts