‘De stormachtige zestiende eeuw’- Simone van der Vlugt

ISBN: 9789044646290

Op de kaft van het prachtige hardcoverboek is duidelijk een afbeelding van een oorlog te zien die goed in overeenstemming is met de titel. Eigenlijk is de titel niet compleet zonder de ondertitel van Alkmaar en omgeving. Want daar speelt dit boek zich af.

De familie van Foreest staat centraal in dit non-fictieboek. De geschiedenis van de zestiende eeuw wordt afgewisseld met vier korte (fictie) verhalen over het leven van de familie Foreest in de zestiende eeuw. Het eerste verhaal staat aan het begin van het boek. We maken kennis met Jorden van Foreest, 23 jaar en verloofd met Margriet. De vraag die centraal is, moeten ze vluchten naar de Abdij van Egmond of in Alkmaar blijven waar de soldaten binnentrekken.

Het tweede verhaal gaat over Geertruid van Foreest, de dochter van Jorden. Geertruid heeft verkering met een protestantse jongen, uiteraard in het geheim. Dit korte verhaal vertelt over de inquisitie en de gevolgen daarvan.

Het derde verhaal gaat over Nanning van Foreest, de broer van Geertruid. Hier speelt de keuze voor de Spanjaarden of voor de prins en de geuzen.

Het vierde verhaal gaat over Maritge van Foreest, de jongste zus van Geertruid en Nanning. Hier staat de kracht van de vrouwen centraal. Deze vier verhalen worden gevolgd door een uitgebreide beschrijving van het thema dat centraal staat in de vier verhalen en van de periode waarin deze personages leefden. Ook dit flinke stuk non-fictie is nergens saai maar prachtig beschreven door Simone van der Vlugt zoals alleen zij dit kan. Zij weet er een prachtig geheel van te maken.

Het boek zit heel goed in elkaar. Het verhaal van ieder van de hoofdpersonages is zo beeldend geschreven dat je daadwerkelijk in de zestiende eeuw bent en meeleeft met Jorden, Geertruid, Pieter en Nanning. Het stuk non-fictie is een stuk zakelijker maar nog steeds boeiend beschreven. Het is wel een boek waar je je aandacht bij moet houden. Het is een boek waarvoor je de tijd moet nemen om te lezen en dan is het puur genieten. De schrijfstijl is prachtig en ook het boek met prachtige (kleuren)foto’s en tekeningen is een lust voor het oog. De foto’s dragen ook bij aan het beter begrijpen en visualiseren van de tekst. Het gebruik van oud-Nederlands is lastig te lezen, maar zorgt ervoor dat je je echt in de 16e eeuw waant. Zoals Simone van der Vlugt zegt:

“Ik ben vast niet de enige die weleens in de tijd terug geflitst zou willen worden om rond te kijken in die middeleeuwse wereld. Met dit boek kan dat. Je hoeft het alleen maar open te slaan.”

Ik vond het zelf heel boeiend om te lezen dat wij denken te leven in een heel erg ruige tijd met veel geweld, nu de 16e eeuw is naar mijn mening nog veel ruiger. Als ik lees over de straffen voor vergrijpen of de inquisitie. En wat denk je ervan om in een oorlog overgoten te worden met pek? Ook het belegeren van steden zoals ze dat ook goed konden in de 16e eeuw kunnen ze nog steeds, kijk maar naar Oekraïne!

Kortom ik heb genoten van dit fantastische boek en geeft het daarom 5 sterren. Ik denk dat als je in Alkmaar of omgeving woont, dat het dan nog veel leuker is om dit boek te lezen.

Genre: Literaire non-fictie
Uitgever: Prometheus