‘Medusa’ – Jessie Burton

ISBN: 9789021043265

Jessie Burton is een Engelse auteur wiens boeken in meer dan 40 talen zijn verschenen. Haar meest bekende boek Het huis aan de Gouden Bocht is meer dan 2 miljoen keer verkocht en daarnaast verfilmd door BBC. Ditmaal waagt ze zich aan de hervertelling van Medusa, een bekend figuur uit de Griekse mythologie.

Medusa is door haar aanvaring met Poseidon en Athena verbannen naar een afgelegen eiland. Om haar te straffen voor haar schoonheid heeft Athena het haar van Medusa veranderd in een bos krioelende slangen met de belofte dat er nooit meer een man naar haar zou kijken. Net als Medusa zijn haar zussen, Euryale en Scheno, ook veranderd in Gorgonen en ze houden Medusa gezelschap. Alleen kunnen zij, in tegenstelling tot Medusa, wel gaan en staan waar ze willen. Op een zeker moment legt een boot aan bij het eiland en verschijnt de mooie en interessante Perseus met zijn hond. De eenzame Medusa is blij om iemand te hebben om mee te praten, maar ze durft zich niet te laten zien. Gezeten achter rotsblokken raken ze met elkaar in gesprek, vertellen elkaar hun diepste geheimen en groeien steeds dichter naar elkaar toe. Heeft ze echt een vriend gevonden?

“Heb je weleens verleidelijk gevaar geproefd? Dat is een van de beste en tegelijkertijd een van de vreselijkste lekkernijen die er bestaan. Een van de beste omdat niets-en ik herhaal: niets-in het leven zo’n bedwelmende, bijzondere, bedrieglijk juiste, speciaal voor jou bestemde smaak lijkt te hebben, En het is een van de vreselijkste omdat alles wat je daarna proeft vlak en flauw smaakt.”

Het boek vertelt over de 18-jarige Medusa dat nog een meisje was toen ze werd verbannen naar het rotsachtige eiland. De vier jaar ballingschap heeft ze doorgebracht in het gezelschap van haar zussen, maar zij zijn vaak weg. De slangen die haar tot monster maken, zijn dag en nacht haar gezelschap en soms haar raadgevers. De lange jaren, de eenzaamheid en de herinneringen aan vroeger geven haar de tijd om na te denken en te reflecteren. Het zorgt ervoor dat Medusa haar nieuwe ik en leven aanvaardt en accepteert, en een sterke jonge vrouw wordt.

Het verhaal begint al goed door de eerste zin Als ik je vertel dat ik met één blik een man had gedood, zou je dan de rest van het verhaal willen horen?. Het verhaal is verteld vanuit Medusa in de ik-vorm. Je krijgt zo een goede inkijk in de psyche van een meisje dat op jonge leeftijd verstoten is en eigenlijk niet weet waar ze het aan te danken heeft. De korte hoofdstukken en vlotte schrijfstijl zorgen ervoor dat je het dunne boek snel uit hebt. En dat is ook wel het minpunt van dit boek: het is een erg dun boek. Het had wat mij betreft meer bladzijdes mogen bevatten zodat het verhaal verder uitgediept had kunnen worden. Ik had bijvoorbeeld meer willen weten over haar relatie met haar zussen.

Eigenlijk is het een mooi en triest liefdesverhaal. Twee jonge mensen leren elkaar kenen en voeren hele diepe gesprekken zonder dat ze elkaar ooit hebben gezien. Ze groeien heel dicht naar elkaar toe en hebben zo’n diepe connectie dat Medusa bereid is zichzelf te laten zien. Het is mooi om te lezen dat een relatie, door omstandigheden niet kan opboeien, zich toch ontwikkelt. Het allermooiste om te lezen is dat Medusa inzichten krijgt over zichzelf en haar verleden waardoor ze krachtiger wordt. Ik waardeer het boek met 3,5 sterren.

Genre: roman Griekse mythologie
Uitgeverij: LS Amsterdam
ISBN: 9789021043265