‘Het zonnetje in huis’ – Jill Mansell

ISBN: 9789021034690

Feelgood bestseller auteur Jill Mansell heeft weer een nieuw boek uit. Mansell haar boeken verkopen wereldwijd erg goed. Voordat ze begon met schrijven, werkte ze in een ziekenhuis in Bristol. Ze volgde een avondcursus creatief schrijven en sindsdien is het hek van de dam. Inmiddels kan deze schrijfster al meer dan 30 boeken op haar naam zetten.

Na een moeilijke tijd voor Lou probeert ze weer op te klimmen uit een dal. Als ze op de parkeerplaats van de plaatselijke supermarkt met brompot Edgar in aanraking komt, lijkt hij de oplossing voor al Lou’s problemen. Edgar woont in een prachtig, maar vooral groot huis en is niet meer in staat dit zelf te onderhouden. Hij biedt Lou een baan aan, maar daarvoor moet ze wel bij Edgar in het dorpje Foxwell komen wonen. Daar zegt Lou geen nee tegen. Haar beste vriend Sammy woont hier ook. Er is echter wel één voorwaarde waaraan Lou moet voldoen. Lukt het haar om aan Edgar zijn voorwaarde te voldoen en dit voor de anderen in het dorp geheim te houden?

Wat een prachtig boek viel er op de deurmat. Letterlijk en figuurlijk is dit boek het zonnetje in huis. De cover doet heerlijk zomers aan door de vele gekleurde bloemen op de cover. Daarnaast is de cover doorgetrokken naar de randen van de bladzijden. Wat zorgt voor een prachtig geheel. Niet alleen de buitenkant was een feestje, ook de binnenkant gaf pagina na pagina een heerlijk verhaal prijs.

De schrijfstijl van feelgood koningin Mansell is, zoals in al haar boeken, luchtig en vermakelijk. Je leest het verhaal hoofdstuk na hoofdstuk lekker weg. Geen moeilijke woorden of immens lange zinnen. Hierdoor vlieg je door het verhaal heen. Je leest het verhaal vooral door de ogen van Lou. Hierdoor kun je jezelf goed met haar identificeren. Maar ook Edgar zijn gevoelens komen aan bod. Ik kreeg door de uitgebreide beschrijvingen, helemaal een beeld van de brommerige Edgar.

Ondanks dat het verhaal soms wat voorspelbaar is, stoorde dit mij geen moment. En krijg je zoals de cover belooft een hartverwarmend verhaal. Thema’s als vriendschap, liefde, familie zijn typisch de thema’s voor een echte feelgood. Ze zijn dan ook goed uitgewerkt en komen veelvuldig aan bod in dit verhaal. Het enige waar ik aan moest wennen is dat er gaandeweg het verhaal steeds meer personages bij komen. Iets waar ik soms van in de war raakte. Want wie hoorde nou ook alweer bij wie?

Het zonnetje in huis laat niet alleen de lezer, maar ook de boekenkast stralen. Een fijn en liefdevol verhaal, waarin romances en nieuwe vriendschappen opbouwen de boventoon van het verhaal voeren. Een heerlijk verhaal, wat je met een stralende lach op je gezicht, dichtslaat. Het zonnetje in huis krijgt van mij 4 sterren.

Uitgeverij: Luitingh – Sijthoff
ISBN: 9789021034690
Aantal pagina’s: 384