‘Alsof ik nooit heb bestaan’ – Johnny Bollé

ISBN: 9789493192683

In het najaar las ik voor de eerste keer een thriller van de Vlaamse auteur Johnny Bollé  Wat ik niet deed en ik was onmiddellijk fan van zijn werk. Het boek kwam nadien bovendien op de longlist van de Hermes Thriller Award 2023 te staan. Reikhalzend keek ik dan ook uit naar zijn volgende misdaadroman Alsof ik nooit heb bestaan.

Gabriël is net vrij, na een gevangenisstraf van twintig jaar. De buitenwereld is de afgelopen jaren veranderd en hij probeert zich zo goed als mogelijk te rehabiliteren. Maar werk zoeken, een appartementje vinden, … lijkt allemaal zo evident niet.

Olivia en Hugo proberen de opvoeding van hun kinderen in goede banen te leiden. Maar Merel lijkt te ontsporen. Net wanneer zij de nodige aandacht van haar ouders het hardst nodig heeft, wordt haar jongere zusje Camille ontvoerd. Het gezin is radeloos en wanneer ze een brief krijgen waarin een zekere Wolf losgeld eist, verdenkt Olivia onmiddellijk Gabriël. Door haar werd hij namelijk beschuldigd van moord en volgens haar is hij nu uit op wraak.
Zullen ze Camille tijdig kunnen redden van haar ontvoerders, en vooral is Gabriël echt wel de dader?

Alsof ik nooit heb bestaan is alweer een spannende thriller uit de pen van Johnny Bollé. De auteur neemt je mee op een rollercoaster van emoties. Zo is er Gabriël die net vrij is na twintig jaar. Binnen de vier muren van zijn cel bleef de wereld hetzelfde, maar buiten is alles veranderd. In de drukke stad lijkt alles op hem af te komen en integreren is zo makkelijk nog niet wanneer je de stempel van misdadiger hebt. Merel wordt volwassen, krijgt minder goede vrienden en is stikjaloers op haar jongere zusje. En Olivia wordt verteerd door enorme schuldgevoelens. Kortom: Bollé levert weer een knap staaltje aan sterk uitgewerkte en realistisch personages. Hij zet je ook weer aan het denken over hoe onze maatschappij ineen steekt, dit vooral via Gabriël.

De auteur heeft een fijne schrijfstijl, waarin hij weinig zal verbloemen. Personages worden eerlijk neergezet en ze zijn wie ze zijn. De omgeving waar alles zich afspeelt staat niet echt in de kijker, zodat het verhaal en zijn deelnemers op de voorgrond komen te staan. Maar bovenal weet de auteur de spanning op te bouwen. Pagina na pagina ben je als lezer benieuwd naar wat er verder zal gebeuren? Dit dankzij de perspectief wissel. Op knappe wijze weet de auteur ook je nieuwsgierigheid te prikkelen over het verleden, wat is er dan gebeurd? Waarom werd Gabriêl opgesloten in de gevangenis? Wees gewaarschuwd, want dit is een nagelbijtende thriller. Enige nadeel is dat het maar een dun boekje is, amper 250 pagina’s, je hebt het dan ook veel te snel uitgelezen. Deze auteur heeft zoveel in zijn mars en zou zonder moeite sterke literaire thrillers kunnen schrijven.

Alsof ik nooit heb bestaan is weeral een top thriller van Johnny Bollé, vol van knappe thema’s en interessante personages. 4.5 sterren.

Uitgever: LetterRijn
ISBN: 9789493192683