‘Het magische kristal’ – Ina De Man

Genres: ,

ISBN: 9789464945003

De Vlaamse Ina de Man bracht in 2020 haar eerste jeugdboek uit, namelijk het spannende boek Ravenburcht met Kaat en Eva als hoofdpersonages. Hun avonturen gaan verder in Wolvenhart en Drakenbloed. Met Het magische kristal gaat ze een andere kant op en schreef ze een fantasyboek voor tien- tot twaalfjarigen.

De cover van Het magische kristal, een hardcover met diverse blauwtinten, ziet er prachtig uit. Centraal staat een stenen boog met daarin een helder lichtgevend kristal dat lijkt te zweven. Zo is er een directe visuele link naar de titel en de geheimzinnigheid die ervan uit gaat maakt dat je het boek in de winkel snel zult vastnemen. De magie spat er bijna letterlijk van af, wat de jeugdige lezers zeker zal aanspreken.

De elfjarige Amelia voelt zich op school een buitenbeentje – een freak, zoals haar medeleerlingen haar noemen – en dat is best lastig. Niemand moet van haar weten, en ze heeft geen idee hoe het komt. Ze wordt dan ook gepest op school en vooral één iemand maakt haar het leven echt zuur. Wanneer haar grootste pestkop haar opnieuw opzoekt, gebeurt er iets onwerkelijks dat haar hele leven overhoop zal gooien. Amelia blijkt magische krachten te hebben. Haar oom Silas krijgt de opdracht om haar te leren omgaan met deze gaven en neemt haar mee naar zijn huis. Hij krijgt bij zijn taak hulp van Rowena. Maar haar komst zorgt voor de nodige spanningen en al snel blijkt dat ze geen goede bedoelingen heeft. Wat voor gruwelijks is Rowena van plan? Amelia is intussen goed bevriend met haar buurjongen Dean, die veel over magische werelden blijkt te weten. Lukt het hen om Rowena te verslaan?

De plot wordt gestaag opgebouwd en bevat enkele verrassende wendingen. Beetje bij beetje worden zowel Amelia als de lezers ondergedompeld in de wondere wereld van magie. De spanning volgt eenzelfde opbouwende lijn en wint gedurende de verhaallijn aan kracht. Nergens wordt het verhaal saai of voorspellend, zeker niet voor het doelpubliek. Prille tieners zullen naar het einde toe op het puntje van hun stoel zitten, om daarna het boek met een voldaan gevoel dicht te klappen.

Een belangrijk maatschappelijk thema in het verhaal is pesten, iets waar helaas nog te veel kinderen (en volwassenen) het slachtoffer van zijn de dag van vandaag. Daarom is het bespreekbaar maken hiervan in een jeugdboek een extra middel om de lezers duidelijk te maken dat dit helemaal niet oké is. De auteur weet het onzekere gevoel van Amelia daarbij goed neer te zetten. Een mooie tegenkanting hiervan is de vriendschap die ze sluit met Dean. Je ziet haar zelfvertrouwen groeien, wat nog maar eens laat zien hoe belangrijk het is om een echte vriend of vriendin te hebben. Met twee sta je sterker dan alleen. Dit alles zit verwerkt in een fantasievol verhaal dat je meeneemt in een betoverend avontuur.

Ina de Man laat met Het magische kristal zien dat ze ook op fantasy-vlak de lezer weet mee te slepen. Haar schrijfstijl is beeldend en levendig, wat je toelaat om de gebeurtenissen visueel voor je te zien. De personages komen daardoor ook tot leven. En natuurlijk mag het traditionele “goed versus kwaad”-aspect in deze fantasy niet ontbreken. Eén minpuntje: je hebt het verhaal veel te snel uit.

Het magisch kristal is een vlotlezend fantasyboek voor kinderen vanaf tien jaar. Hiermee laat Ina de Man zien dat ze naast spannende jeugdthrillers (met een historisch tintje) ook goed met magische jeugdverhalen uit de voeten kan. Wat is het volgende boek dat ze uit haar pen zal schudden? 4,5 sterren.

Genre: fictie 10-12 jaar
ISBN: 9789464945003
Aantal pagina’s: 118