‘Het doodschap boek 1: De schaduwkrijger’ – Cocky van Dijk

ISBN: 9789463082068

De Nederlandse Cocky van Dijk is dol op alles dat met boeken en lezen te maken heeft. Zo is ze medeorganisator en jurylid van diverse schrijfwedstrijden en is ze daarnaast auteur, redacteur en uitgever. Van Dijk schreef meerdere toneelstukken, en heeft ook al een aantal boeken op haar naam staan. Ze debuteerde in 2014 met Spiegelgeest, het eerste deel in de Drakenzieler-trilogie. Daarna volgde de Drakenijs-serie en in 2019 samen met J. Sharpe schreef ze Schemerzone, een dystopisch young adult verhaal. Met De schaduwkrijger is het eerste boek van de nieuwe young adult-reeks Het doodschap is een feit. En dit boek smaakt alvast naar meer.

Sinds het bestaan van Het Doodschap is het mogelijk om een geliefde terug te halen uit de dood. Dit heeft echter wel gevolgen: iemand zijn leven teruggeven betekent dus een ander zijn leven nemen. Dit is nodig om het evenwicht in de onderwereld te bewaren. Wat zou jij doen mocht je geliefde sterven? Haal je deze persoon terug, met de wetenschap dat iemand anders wordt gedood of opgeëist?

Ervin heeft deze moeilijke keuze gemaakt. Hij kan niet zonder zijn geliefde Inger, en beslist haar terug te halen. Daarop eist Het Doodschap zijn jongere broer Rorrick op, die zal worden opgeleid tot schaduwkrijger. Zij hebben als taak de balans in de onderwereld te bewaken en zielen op te halen wanneer hun tijd is gekomen. Dit is het werk dat Si’denn doet. Hij is ook ooit opgeëist geweest, maar weet amper nog iets van zijn verleden. En dat doet pijn.

In tegenstelling tot Rorrick en Si’denn is Ranah wel opgegroeid bij haar familie. Ze krijgt van haar moeder een opleiding tot medium, maar dat verandert wanneer ze op haar zestiende verjaardag haar ware roeping verneemt. Ze is net als haar vader een Zilveren Loper. Haar taak is niet zonder gevaar, zeker wanneer haar vader wordt opgepakt en ter dood veroordeeld.

Het verhaal wordt verteld vanuit het vertelperspectief van de drie hoofdpersonages. Elk hoofdstuk krijg je dan ook een stukje verhaallijn mee van alle drie. In het begin lijkt alles los te staan van elkaar, want Ranah, Rorrick en Si’denn kennen elkaar niet, maar na een tijdje zie je dat hun levens zich met elkaar verbinden, en de verhaallijnen steeds meer door elkaar beginnen te lopen. En dat blijft niet zonder gevolgen. Een sterk punt is dat de personages gelijkwaardig zijn aan elkaar, hun verhalen zijn even belangrijk voor het verloop van de plot. De voortdurende afwisseling in perspectief zorgt voor een hoog spanningsgehalte en veel cliffhangers. Het boek eindigt met een totaal onverwachte plottwist, die daarmee het hele verhaal in een ander perspectief plaatst.

De auteur scoort hoog voor wat de uitwerking van de personages betreft. Je ziet duidelijk een sterke evolutie naar mate het verhaal vordert. Vooral bij Rorrick is dit spectaculair. Van een bange jongen die zijn familie enorm mist, zie je hem stelselmatig sterker worden gedurende zijn opleiding. Je leeft als lezer echt mee met hem, en je voelt zowel zijn pijn en tegenslagen als zijn overwinningen. Ranah zie je eindelijk een doel in haar leven krijgen, en de angst voor haar roeping ebt steeds meer weg. Hoewel Si’denn voor Het Doodschap werkt en zich strikt aan de regels moet houden, zie je hem steeds meer worstelen hiermee en met zichzelf. Zijn twijfels en het verlangen naar goedkeuring en geborgenheid brengen hem in gevaar, maar tonen vooral dat hij eerlijk en oprecht is. En alle drie hebben ze een duidelijke eigen wil en de nodige veerkracht om de cruciale en gevaarlijke situaties het hoofd te bieden.

De schaduwkrijger bevat een aantal hele mooie thema’s. Vriendschap en liefde springen eruit als de belangrijkste elementen voor de groei van de personages. Maar ook omgaan met verlies en de dood komt aan bod, net als in jezelf geloven en iemand hebben die in jou geloofd. De thematiek van de dood is vrij heftig en zet je als lezer meermaals aan het denken. Daarom dat het boek terecht wordt aanbevolen voor jongeren ouder dan vijftien jaar.

Cocky van Dijk weet het kille van de wereld van Het Doodschap en de duistere onderwereld op een geloofwaardige manier uit te werken. De plekken zijn somber en donker, en bezorgen je af en toe kippenvel. Toch voelt het verhaal luchtig aan met af en toe een streepje humor. Haar schrijfstijl is meeslepend en door haar oog voor detail zie je alles zo voor je. De schaduwkrijger liet mij vanaf het begin niet meer los, en wist mij te boeien en te raken tot en met de laatste bladzijde. Het verbluffende slot liet mij verrast en verbijsterd achter, en maakte dat ik nog een hele tijd aan het verhaal terugdacht. Ik kan dan ook niet wachten tot het tweede boek van Het doodschap verschijnt. Vijf sterren***** voor De schaduwkrijger!

Genre: fictie 15+
Uitgever: Zilverspoor
ISBN: 9789463082068