‘Bijna Kerstmis’ – Marijke van den Elsen

ISBN: 9789461097286

Het boek Bijna Kerstmis vertelt het verhaal van Anna die dol is op Kerstmis. Ze verlangt elk jaar naar de gezelligste tijd van het jaar. Dit jaar loopt het toch wat anders. Ze heeft net een bedrijf opgestart met twee vrienden en ze zitten in geldnood. Hierdoor komt ze opnieuw in contact met haar ex David die haar een zakelijk voorstel doet. Ze belanden in een gênante situatie, waardoor haar kansen op die investering verkeken lijken. Ze beslist dan om de hulp van haar rijke vader in te schakelen. Hij heeft hierbij één voorwaarde: ze moet uit de buurt van David blijven. Kan Anna dat wel?

Ik had nog geen boek gelezen van Marijke van den Elsen, maar ze heeft me weten te overtuigen met haar toegankelijke, vlotte schrijfstijl en leuke humor. Het zijn korte hoofdstukken, wat het lezen fijn maakt. Ze slaagt er in mooie omschrijvingen en creatieve woordkeuzes te maken. Het boek speelt zich af in december. Zowel de titel als de cover geven de indruk dat het een kerstverhaal is, maar dat is een beetje overroepen. De hoofdstukken worden aangeduid met data en er is een kerstfeest, maar de rest van de gebeurtenissen konden in feite ook tijdens een andere periode van het jaar plaatsvinden. Het naar voren brengen als een echt kerstverhaal, lijkt me hier niet correct. Er mocht meer een echt kerstgevoel in verwerkt zitten.

Het verhaal wordt afwisselend verteld in de ik-vorm door Anna en Nadine, twee van de drie hoofdpersonages. Je leert hen op die manier redelijk goed kennen. Ze worden tot in de puntjes uitgewerkt en uitgeschreven. De schrijfster neemt je mee in hun gedachten, waardoor je als lezer een goed beeld kan vormen van de personages. Het zijn leuke, grappige en sympathieke personages die te maken krijgen met veel liefdesperikelen en de nodige familiedrama. Tijdens het lezen word je toch wel nieuwsgierig wat er al die jaren geleden is gebeurd tussen Anna en David.

Sommige gebeurtenissen in het boek voelen voor mij wat onrealistisch aan. De eerste ontmoeting na jaren tussen Anna en David is aan de ene kant hilarisch, maar aan de andere kant zie ik dit niet gebeuren in de realiteit. Anderzijds maken die onrealistische gebeurtenissen het ook een leuk verhaal.

Het boek is een kortverhaal, maar voor mij mocht er nog iets meer diepgang gecreëerd worden. De les die ik trek uit dit boek is dat je nooit in een dronken bui een email of een berichtje moet sturen. Naar wie dan ook…

Ik vind Bijna Kerstmis een leuke feelgoodroman vol drama, humor en romantiek. Het is een romantisch verhaal, maar ook vrolijk, gezellig en warm. Ik raad het aan om te lezen. Omwille van het feit dat het geen echt kerstverhaal is en er meer diepgang mocht gecreëerd worden, geef ik dit boek drie sterren.

Ellen Claeys

Genre: Feelgood
Uitgever: De Verhalenfabriek