‘Dropped’ – Bieke Vanlaeken

ISBN: 9789464789089

De Vlaamse Bieke Vanlaeken is een bezige bij die houdt van schrijven, zingen, acteren en regisseren. Ze heeft al meerdere boeken op haar palmares staan. Zo schreef ze de (voor)leesboekjes Zeven Zotgevallen volgens de vier seizoenen, en de twee jeugdboeken Helena en The Nerd Academy. Dropped is het derde jeugdboek en meteen de raadselachtigste en avontuurlijkste van het trio.

Hoe zou jij je voelen als je plots met een groep jongeren strandt op een onbewoond eiland? Dat is wat de negen tieners meemaken in Dropped. Hun vliegtuig crasht in de oceaan, waardoor ze hun toevlucht zoeken op het eiland. Ze staan er nu alleen voor, en moeten zien te overleven met wat de natuur hen biedt. Maar er loert gevaar. Er gebeuren vreemde, mysterieuze dingen. Hun zoektocht naar antwoorden leidt alleen maar naar meer vragen. Wie of wat heeft het op hen gemunt? Wie is te vertrouwen? En kunnen ze ooit weer naar huis?

De omslag past perfect bij het boek. Je ziet er de zee en het strand op, met de titel als het ware in het zand getekend. Het plaatst je direct op het onbewoonde eiland waar de jongeren terecht zijn gekomen. Doordat de cover opvalt, zou ik hem in de winkel zeker opnemen om de flaptekst te lezen.

Dropped is opgedeeld in negen hoofdstukken, die telkens vanuit het perspectief van één van de personages wordt verteld. Zo leer je telkens een persoon beter kennen, maar word je ook steeds dieper meegenomen in het geheim dat het eiland verbergt. De spanning in deze verhaallijn bouwt ieder hoofdstuk meer en meer op, tot de zinderende ontknoping zich op het einde aandient. Met nog een kleine plottwist als extraatje. Voor mij persoonlijk was het slot geen grote verrassing, maar deze zat wel uitstekend in elkaar. Voor de doelgroep van dit boek, twaalfplussers, zal het veel minder voorspelbaar zijn. En dat is natuurlijk het belangrijkste.

De hoofdpersonen in dit boek zijn de negen jongeren: Boaz, Kas, Hans, Isa, Mira, Frie, Bonna, Scott en Sue. Doordat elk van hen expliciet aan bod komt in zijn/haar hoofdstuk, kom je veel over hen te weten en leer je hen ook echt kennen. Dat maakt dat je gemakkelijk meeleeft met hen, zowel met de moeilijke situatie waarin ze zitten als hun persoonlijke problemen. Elk van hen heeft wel iets waar ze mee worstelen. Om spoilers te vermijden blijf ik bewust vaag hierover.

Er worden een heleboel interessante en belangrijke thema’s aangekaart in het verhaal. Echter draait het in hoofdzaak rond jezelf durven zijn, vriendschap, vertrouwen en samenwerken. Als het moet, kun je meer dan je denkt. Zeker wanneer het gaat over overleven. Dit zie je heel duidelijk in het verhaal terug. Zo is in ditzelfde licht de evolutie in interactie tussen de personages erg boeiend om te volgen.

Bieke Vanlaeken heeft een meeslepende en beeldende schrijfstijl, waardoor je alles zo voor je ogen ziet gebeuren. Dropped leest als een film, en zou het volgens mij dan ook heel goed doen op het scherm. Het avontuurlijke thema en het eenvoudige taalgebruik maakt het boek ideaal voor lezers vanaf twaalf jaar. De voortdurende spanning en het groter wordende raadsel maken dat je het boek amper kunt wegleggen. Ondanks de soms best beladen thema’s ligt het leestempo heel hoog. Ik las het alvast in één ruk uit!

Dropped is een avontuurlijk en mysterieus boek dat van begin tot einde spannend is. De combinatie van een onbekende groep die plots moet overleven én dat terwijl er iets heel raars en gevaarlijks aan de hand is op het eiland maakt dat je de hele tijd op het puntje van je stoel zit. Je wil het geheim ontrafelen. Bieke heeft haarzelf met dit boek overtroffen. 4,5 sterren!

Genre: fictie 12+
Uitgever: Phoenix Books
ISBN: 9789464789089