‘Vijftig piemels later’ – Deborah Seymus

ISBN: 9789044364491

Dat de 32-jarige Deborah Seymus in haar jonge jaren al een hoop heeft meegemaakt, mag wel gezegd worden. In haar boek Vijftig piemels later schrijft ze uitgebreid over haar liefdesleven. En dan met name over haar seksleven. De 49 ‘piemels’ die ze heeft besnuffeld voor ze de ware vond. Naast schrijfster is Deborah ook freelance journaliste en schrijft zij voor Belgische kranten als De Morgen.

Soms krijg je als recensent aanvragen waarvan je denkt: hmm.. past niet helemaal in mijn straatje maar let’s give it a try! Zo ook bij dit boek. De cover is simpel, maar zichtbaar. Dit komt door de overall roze kleur waarvoor gekozen is. Het pepertje op de voorkant is een grappig detail.

Vol goede moed begon ik aan dit boek. En bij voorbaat al mijn welgemeende excuus Deborah, ik heb het boek meerdere malen aan de kant gelegd. Niet mijn ding. Ondanks dat de schrijfstijl van Seymus niets tot de verbeelding overlaat en ze een vlotte babbel heeft, had ik tijdens het lezen de hele tijd het gevoel: kan iemand dit meisje remmen en even streng toespreken. Toch weet Seymus niet alleen in te gaan op de vele vriendjes die ze heeft gehad. Ook laat ze duidelijk zien dat ze worstelt met zichzelf. Wat wil ze in haar leven bereiken en zou ze ooit de ware vinden? Ook thema’s als: alchohol(misbruik), drugs, abortus, psychische problemen komen veelvuldig aan bod in dit boek.

Het laatste hoofdstuk zorgt ervoor dat je het boek toch dichtklapt met een goed gevoel. Deborahs geluk straalt van de pagina’s af. Knap om te lezen dat ze, ondanks de vele diepe dalen, toch haar geluk heeft gevonden.

Dat Symus wel beschikt over de nodige humor blijkt wel uit het feit dat ze elk hoofdstuk haar nieuwste aanwinst een grappige naam geeft zoals: kabouter pinnemuts, natnek en de sigaar. Sommige namen komen terug, iets wat door alle namen die je gedurende het boek hoort, soms verwarring kan zaaien. Daarnaast heeft Symus intermezzo’s ingelast. Hierin kijkt ze kort terug met zichzelf op bepaalde situaties.

Ondanks dat Vijftig piemels later niet mijn cup of tea was vind ik het knap dat de schrijfster zich zo bloot durft te geven en zich kwetsbaar weet op te stellen. Een verhaal met een serieus randje, maar ook zeker vol humor! Vijftig piemels later krijgt van mij drie sterren.

Genre: non-fictie
Uitgeverij: Pelckmans
ISBN: 9789044364491