‘Hartje Herfst’ – Nora Schenk

ISBN: 9789461098597

Als je naar de kaft kijkt zie ik wat tegenstrijdige beelden. De herfstblaadjes, die als sneeuw lijken te vallen, zijn zeker aanwezig. Maar ik zie ook een vrouwenfiguur met een wintermuts op en handschoenen aan. Herfst in de winter? Het is een nogal zoet plaatje. Zou het verhaal net zo zoet zijn?

Het verhaal gaat, heel simpel eigenlijk, over Lizzy, eigenaresse van een knus boekwinkeltje en Bram, een schijnbaar arrogante salesmanager van een grote boekwinkelketen. Lizzy vindt Bram best wel aantrekkelijk maar waarom moet die keten bij haar in de straat een filiaal openen? Bram is daar de salesmanager en zoon van de grote baas van de winkelketen. Die kan je toch niet anders dan haten? Als Lizzy gevraagd wordt te helpen bij het organiseren van een herfstfair wil ze dat uiteraard graag doen. Ze kan dan helpen de verouderde bibliotheek van een zorgcentrum nieuw leven in te blazen. Ze weet alleen niet waar ze ja tegen heeft gezegd want ze moet dit samen met Bram gaan organiseren. Hun samenwerking verloopt niet soepel en hij lijkt ook zijn afspraken niet na te komen. De misverstanden stapelen zich op. Hoe dit allemaal afloopt kan je in dit tussendoortje lezen.

De eerdere tussendoortjes van de Verhalenfabriek die ik las, vond ik wisselend van succes. Dromen in Bretagne vond ik een van de betere verhalen. Ik merk dat deze weer heel oppervlakkig is en de plot van het verhaal ligt er duimendik bovenop. Kortom, het is voor mij een echte feelgood zonder te veel diepgang waar je vooral niet te veel bij moet nadenken. De voorspelbaarheid is te groot voor mij. Het verhaal is beeldend geschreven. De herfst spat van het boek. Je maakt de herfststormen mee en voelt de koude natte regen haast door je kleren heen sijpelen. Ik ben benieuwd hoe de echte fans van het feelgood genre dit tussendoortje lezen.
Het is makkelijk te lezen en ik had deze in een paar uurtjes uit. Het leest meer als een tijdschrift dan als een boek. Ik geef daarom dit tussendoortje 3 sterren.

Kortom zoek je een verhaal dat je fijn tussendoor kan lezen, bijvoorbeeld als je op vakantie gaat of in een periode dat je hoofd naar andere dingen staat, dan heb je met dit verhaal de juiste keuze gemaakt.

Genre: Feelgood
Uitgever: De Verhalenfabriek
ISBN: 9789461098597