‘Fien en Teun gaan kamperen’ – Matthias Temmermans & René Noorderveen

ISBN: 9789493236608

Wanneer Fien en Teun tijdens het opruimen van de zolder een tent vinden, willen ze niets liever dan deze uitproberen. De twee gaan kamperen in de tuin. Nadat Fien en Teun hun tassen hebben ingepakt en afscheid hebben genomen van alle boerderijdieren kan het avontuur beginnen. Of toch niet?!

Dit boek hoort bij de gelijknamige bioscoopfilm die in februari in de Nederlandse bioscopen draait. De twee kleurrijke karakters hebben inmiddels een geheel eigen merk opgebouwd. Niet alleen zijn Fien en Teun bekend van hun leuke prentenboeken, maar ook hebben ze inmiddels verschillende merchandise producten en zelfs hun eigen thema- en vakantiepark!

Het boek valt gelijk op door de prachtige, kleurrijke cover met daarop het bekende boer en boerinnetje met hun dieren. Het thema kamperen is duidelijk zichtbaar op de cover. Niet alleen de cover is prachtig ook de prenten in het boek zelf zijn sprekend. Je zou het boek zelfs zonder tekst kunnen lezen. Mijn kleine man vond alleen plaatjes kijken in ieder geval erg leuk! De tekeningen zijn gemaakt door Anet van de Vorst.

Het verhaal wordt verteld door middel van kleine hoofdstukjes, die niet meer dan twee á drie bladzijden beslaan. Ideaal voor het slapen gaan, zo kun je elke dag een klein hoofdstukje lezen. De schrijfstijl is voor de jongsten misschien nog wat ingewikkeld om te begrijpen, maar voor de oudere kinderen die zelf beginnen te lezen ideaal om te starten met zelf lezen.

Het thema is voor de kinderen in de leeftijd van 4 tot 7 dan ook erg herkenbaar. Want wat is er leuker dan samen met je vriendjes of papa en mama een tent bouwen. In het verhaal zijn daarnaast ook twee toffe thema’s verwerkt; De liefde voor dieren en heimwee. Het is mooi om te zien hoeveel Fien en Teun voor hun dieren over hebben. Heimwee is ook een thema in het boek. Teun heeft namelijk rare kriebels in zijn buik, wanneer hij voor het eerst gaat kamperen met zijn zus. Het is dan ook lief om te zien hoe Fien Teun steunt, door hem te vertellen dat dit helemaal normaal is en dat het komt doordat ze iets spannends gaan doen. Echte broer-zussenliefde!

Fien en Teun gaan kamperen is een prachtig, geïllustreerd prentenboek waarmee de jongste lezertjes onder ons zich flink zullen vermaken. Ik geef dit prentenboek 4 sterren.

Genre: Jeugd (fictie 4-7 jaar)
Uitgever: Witte Leeuw