‘Code zwart’ – Chris Ryan

ISBN: 9789022593776

Chris Ryan is een Britse bestsellerauteur en ex-SAS-militair. Hij maakte deel uit van verscheidene missies en undercoveroperaties, waarvoor hij de hele wereld doorreisde. De ervaringen die hij daar opdeed vormen de basis van zijn boeken. Ryan heeft al een groot aantal thrillers op zijn naam staan, verdeeld over meerdere reeksen. Code zwart is het zevende deel in de serie rond Danny Black.

In drie verschillende landen – Dubai, Ghana en Amerika – worden drie gruwelijke moorden gepleegd. De op het eerste gezicht losstaande moorden blijken toch aan elkaar te zijn gelinkt. Alle slachtoffers blijken voor de SAS (Special Air Service) te hebben gewerkt. En nog specifieker: alle drie waren ze betrokken bij de training van de jonge Ibrahim Khan. Tegenwoordig is Khan werkzaam als undercoveragent van MI6 bij de Islamitische Staat. Alles wijst erop dat hij verantwoordelijk is voor de drie moorden. Het is aan Danny Black om Khan te stoppen.

Code zwart begint onmiddellijk met de drie moorden. Zo word je in het verhaal gesmeten en zet je je schrap voor wat er nog zal komen. Het is echter nog even wachten op dit spectaculaire en razend spannende vervolg. De plot wordt gestaag opgebouwd, en je volgt daarbij Danny Black die samen met Bethany White – de contactpersoon van Khan – op zoek gaat naar hem. Een eerste spoor leidt naar Libanon, en daarna naar Syrië. Deze laatste gevaarlijke trip legt Danny zonder Bethany af.

Dit is het kantelpunt in het verhaal waar de spanning pijlsnel de hoogte in schiet. De snelheid neemt daarbij evenredig toe met de hoeveelheid geweld. Er zijn meerdere passages waar het bloed overvloedig vloeit. Maar dat is nu eenmaal het kenmerk van een actie- of spionagethriller. Door de goed doordachte en uitgewerkte plot blijft de spanning aanhouden tot het einde. Daarbij word je meermaals verrast door een onverwachte plotwending. Iets waar niet elke actiethriller in slaagt doordat de focus vaak teveel of zelfs alleen maar op de actie zelf ligt. Chris Ryan heeft met Code zwart een meer dan uitstekende job gedaan wat dat betreft!

Ook op het vlak van personages heeft de auteur goed werk verricht. Zeker voor wat de verhouding tussen Danny en Bethany betreft. Je voelt hun wat stroeve samenwerking, en de – helaas voor Danny niet wederzijds – aantrekkingskracht tussen beiden. Hun conversaties lopen in het begin erg stroef, maar versoepelen gaandeweg. Toch voel je als lezer dat er meer aan de hand is dan op het eerste gezicht lijkt.

Chris Ryan heeft een erg meeslepende en beeldende schrijfstijl. De manier waarop het verhaal in elkaar zit en hoe de verschillende scènes en verhaallijnen door elkaar lopen, maken dat het is alsof je naar een loeiharde actiefilm zit te kijken. Eentje mét een uitstekend plot. Het laat daarbij duidelijk zien hoever iemand kan gaan om wraak te nemen. De nieuwsgierigheid naar de volgende Danny Black thriller is inmiddels een feit. 4,5 bloedrode sterren voor Code zwart.

ISBN: 9789022593776
Aantal pagina’s: 304
Uitgave: oktober 2022