‘Het huis in Castlehaven’ – Laura Walter

ISBN: 9789083241500

Leonie ontvangt een brief die haar volledig verrast. Ze heeft namelijk een huis in Castlehaven geërfd. Ze besluit dan ook om samen met haar man Lars om er in het weekend al naar toe te gaan. Eenmaal aangekomen, merkt Leonie vreemde zaken op. Er is duidelijk iets aan de hand, en ze moeten een keuze maken.

Het huis in Castlehaven is een kort verhaal met een griezelig tintje. De eerste hoofdstukken zijn echter nogal beschrijvend van aard, waardoor je als lezer vooral informatie aan het vergaren bent. En deze is vaak niet relevant voor het verhaal. Zoals bijvoorbeeld de gedetailleerde beschrijving van de keukenuitrusting waar Leonie het avondeten zal gaan klaarmaken. Of hetgeen ze allemaal willen meenemen voor hun weekendje weg naar het geërfde huis. Details zijn nodig, maar soms is het teveel, zoals hier het geval is. Waar het wél werkt, is wanneer ze wat later in Leonies gekregen huis aankomen en ze daar alle kamers uit het huis gaan bekijken.

Door het trage begin duurt het even vooraleer je in het verhaal zit. De spanning begint pas op gang te komen eenmaal ze in het grote geheimzinnige huis zijn en daar vreemde dingen opmerken. Deze zijn eerst nog vaag, maar het duurt niet lang vooraleer je weet wat er aan de hand is. Om spoilers te vermijden ga ik hier veder niet dieper op in, al verrast de reactie van Leonie en Lars mij wel. De uitwerking van deze spannende verhaallijn is wat oppervlakkig maar wist mij toch te boeien. Alleen stoorden bepaalde onjuistheden en onduidelijkheden mij wel in het verhaal, net als de vele herhalingen. Ook naar schrijffouten toe zou een extra redactioneel rondje hier zeker veel aan kunnen verhelpen!

Het concept is prima bedacht, maar zou veel beter tot zijn recht komen mocht het uitgebreider zijn. Ik wil namelijk meer weten en lezen over wat er zich in het verleden heeft afgespeeld in het huis. Nu wordt er te veel tijd verloren met nodeloze omschrijvingen. Minder details dus maar met behoud van het essentiële. Het is aan de auteur om hierin een balans te zoeken.

Het huis in Castlehaven heeft naar verhaallijn toe best wel potentieel, maar dit komt er momenteel nog niet uit. Mocht het worden herwerkt met oog voor details, correctheid en zinsbouw, ben ik zeker bereid om het verhaal opnieuw te lezen en te recenseren. Voor nu geef ik 1,5 sterren.

Uitgever: Small creations
ISBN: 9789083241500
Aantal pagina’s: –