‘Fabulant’ – Marloes Kemming

ISBN: 9789048866366

Marloes Kemming is schrijver en communicatieadviseur en reisde jarenlang als backpacker de wereld rond. Kemming schreef verschillende korte verhalen voor kinderen en prentenboeken, waaronder Kaila de leeuwentemmer en Ik kom je redden. Fabulant is haar eerste kinderboek voor kinderen vanaf 10 jaar. Maar is ook leuk voor jongeren en volwassenen die van fantasy achtige verhalen houden of gewoon om lekker voor te lezen.

Fabulant begint met een proloog die de verbeelding van de lezer prikkelt en waardoor je verder wilt lezen. Dan begint het verhaal met de elfjarige Isa die het gevoel heeft gedumpt te zijn bij de haar onbekende oom Arnold. Haar vader gaat met stiefmoeder Julia op huwelijksreis naar Hawaï. Isa vindt het maar stom, is verdrietig en niet van plan om zich aan te passen. Ze vindt alles saai en verveelt zich kapot, vooral omdat haar databundel op is en ze geen contact met haar vrienden kan hebben.

Isa wordt pas nieuwsgierig naar Arnold als ze merkt dat deze elke ochtend precies om 6h opstaat en dan naar zijn piepkleine schuurtje gaat en daar tot 8h is. Doordat de deur op slot gaat, prikkelt dit Isa en gaat zij op onderzoek uit en ontdekt zijn grote geheim. Haar nieuwsgierigheid wint het van haar angst en ze gaat op ‘ontdekkingsreis’, waarbij zij in aanraking komt met het wonderlijke leven in een andere wereld, Fabulant. Ze maakt daar kennis met verschillende tot de verbeelding sprekende wezens; vormveranderaar Nobel, een zwarte panter, Monsi met zijn magische kunstjes en Caleb, een elf. Wanneer Isa over de dreiging voor Fabulant hoort besluit Isa haar steentje bij te dragen. Er volgt één groot avontuur voor Isa en haar nieuwe vrienden die hen door verschillende werelden met onbekende gevaren voeren.

De mooie kleurrijke hardcover trekt de aandacht door zijn vormgeving in de boekhandel. Op de cover staan in het verhaal voorkomende (fantasie) personages en dieren, net als de poort waardoor Isa in Fabulant terecht is gekomen. De omgeving en de verschillende werelden worden zodanig beschreven dat ze tot de verbeelding spreken.

Kemming heeft een vlotte beeldende schrijfstijl zonder moeilijke woorden. Ze heeft leuke details in het verhaal verwerkt; de tijd gaat op Fabulant langzamer dan op Aarde en bijvoorbeeld de Onneembare Zee die alleen gepasseerd kan worden door het juist beantwoorden van vragen. Alleen de echte waarheid telt en Isa moet goed naar haar gevoel luisteren. Doordat het verhaal vanuit Isa verteld wordt, beleef je haar avonturen intensief mee en leer je haar goed kennen. Kemming heeft een geloofwaardig personage met haar neergezet. Ze is onzeker, eigenzinnig en gedraagt zich echt als een puber. Ze heeft een groot hart, denkt oplossingsgericht en is een doorzetter. De overige personages passen goed in de vertelling en hebben hun eigenaardigheden en/of slechte eigenschappen. Het boek krijgt je al gauw in de greep en je wilt weten hoe het avontuur gaat verlopen. Het eindigt met een leuke cliffhanger, waardoor je uitkijkt naar het vervolg.

Fabulant is een origineel fantasierijk boek met korte hoofdstukken die gevuld zijn met magie, spanning en avontuur.

Genre: kind & jeugd
Uitgever: Moon