‘Nazimiljardairs’ – David De Jong

ISBN: 9789029093002

David De Jong is een gepassioneerde journalist. Hij was verslaggever bij Bloomberg News waar hij onder andere artikelen schreef over verborgen rijkdommen. Nazimiljardairs is zijn debuut. Voor dit werk ging hij niet over één nacht ijs. Zo woonde hij vier jaar in Berlijn waar hij de kans kreeg om zijn research grondig te doen. Wie mij een beetje kent weet dat ik steeds op zoek ga naar andere, minder gekende verhalen over de Wereldoorlog. Toen ik de korte inhoud las van dit boek werd ik onmiddellijk geïntrigeerd.

De rode draad in Nazimiljardairs is het verhaal van Magda Goebbels. Via haar leren we onder andere haar eerste echtgenoot Günther Quandt kennen. Hij is de eerste nazi miljardair die David De Jong onder de loep neemt. In 1946 werd hij gearresteerd voor zijn samenwerking met de nazi’s. Hij was niet alleen lid geworden van de partij maar was ook nog een keer een grote sponsor van hun oorlogsmachine. Tijdens de processen beweerde hij dat Joseph Goebbels hem verplicht had lid te worden van de partij en deze te steunen. Uiteindelijk bleek hij te liegen en toch werd hij vrijgesproken. Tegenwoordig valt onder andere BMW onder het imperium dat Quandt opbouwde.

Maar hij is niet de enige andere machtige Duitse families pompten ook geld in de nazi partij. Ze kochten Joodse bedrijven voor een veel lagere, oneerlijke prijs en hadden heel wat dwangarbeiders in dienst die ze op een slechte manier behandelden, een dode meer of minder kon hen bovendien niet veel schelen. Namen zoals Dr. Oetker, Bahlsen, Allianz, Porsche … worden niet gespaard door de kritische pen van de auteur. Na de oorlog zijn ze bovendien allemaal straffeloos weggekomen met hun misdaden.

David De Jong neemt ons mee naar een bijzonder stukje geschiedenis en heeft niet alleen een meesterwerk geschreven maar ook een historisch monumentaal document gemaakt. Zijn research is uitmuntend en bovendien zeer gedetailleerd. Achteraan het boek is er een uitgebreid register en bibliografie te vinden. De auteur gaat zorgvuldig om met zijn bronnen en hun vermeldingen in het boek. Hij weet bovendien zijn bevindingen op een duidelijke manier over te brengen en geeft de lezer voldoende ruimte om eigen conclusies te trekken na het lezen van de vele feiten die hij aanhaalt. Het werk bevat niet alleen interessante geschreven documentatie, er zijn ook heel wat illustraties aanwezig, waaronder fotomateriaal, die je een beter beeld geven over de personages en de afgespeelde gebeurtenissen.

Het is een verhaal dat je op een saaie manier kan brengen, met data en opeenvolging van gebeurtenissen, maar de auteur heeft het geheel op een boeiende manier weten te brengen. Vanaf de eerste pagina las ik gebiologeerd en wilde ik het fijne weten over deze Nazimiljardairs. Mocht dit boek geen dikkerd zijn van 400 pagina’s had ik het in één dag uitgelezen. Liefhebbers in geschiedenis en geïnteresseerden in WOII zullen hier hun hart kunnen ophalen in dit boek. Na het lezen zal je wel met een bittere nasmaak een pizza van Dr. Oetker eten, zal je op een andere manier naar Volkswagen, Porsche en BMW kijken en de koekjes van Bahlsen zullen je minder smaken. Dit boek zal voor veel lezers een eyeopener zijn.  5 grote sterren.

Genre: non-fictie (geschiedenis)
Uitgever: Meulenhoff
ISBN: 9789029093002