‘Dokter af’ – Adam Kay

ISBN: 9789044652765

De Britse Adam Kay (1980) werkte jaren als arts in opleiding op een kraamafdeling. Echter na een incident op zijn werk stopte hij als arts en verruilde zijn stethoscoop voor een pen. Tegenwoordig is hij cabaretier en schrijver. Zijn debuut Dit doet even pijn werd een grote hit en is inmiddels in 37 talen vertaald. Ook zijn kinderboeken waarin hij schrijft over de medische wonderen van het lichaam en de geschiedenis van de geneeskunde zijn erg populair. In Dokter af vertelt Kay waarom hij stopte met geneeskunde.

In Dokter af vertelt Adam Kay over zijn studie geneeskunde en waarom hij deze verliet voor een zware en onzekere baan als schrijver. Daarnaast struggelt hij ook met zijn geaardheid. Houdt hij van vrouwen of toch van mannen? En ook rondkomen is een hele uitdaging als beginnend schrijver en komiek. Was het wel zo een goed idee om zijn carrière als arts aan de wilgen te hangen?

De cover van het boek vind ik goed passend bij het thema. Door het nooduitgang bordje met daarop een mannetje met stethoscoop erop, is het voor mij gelijk duidelijk waar het boek over gaat. De groene kleur springt gelijk in het oog en zorgt ervoor dat je het boek oppakt voor een naderende inspectie.

Kay schroomt niet om oude koeien uit de sloot te halen en het zichzelf hiermee moeilijk te maken. Eerlijk als hij is, vertelt hij waar het op staat en bedekt hij niets met de mantel der liefde. Niet over zijn relaties, menig ruzie wordt uitgevochten in dit boek, maar ook zeker niet over zijn onzekere bestaan als schrijver. Ook zijn vorige werk als arts in opleiding op een kraamafdeling komt regelmatig aan bod. Kay vertelt helaas maar heel kort over waarom hij nu echt gestopt is met geneeskunde. Dit is te lezen in flashback momenten in het boek. Maar vooral vertelt hij hoe het was als geneeskunde student en niet de reden waarom hij gestopt is. Jammer, want hier had ik graag uitgebreider over willen lezen.

De schrijfstijl van Kay is vlot en vol humor. Soms worden zijn grapjes misschien iets te grof of gaat het voor mijn idee iets te veel over zijn geaardheid en homo-zijn. Dit vind ik teleurstellend, want zijn vorige boek Dit doet even pijn vond ik echt een ontzettend goed boek!
De oplettende lezer merkt dat Kay, net zoals in zijn vorige boeken, enorm fan is in het gebruiken van voetnoten. Iets waar ik me in zijn vorige boek ook al aan stoorde, deed ik het bij Dokter af wederom weer.

Het lijkt wel alsof ik weinig positiefs te melden heb over dit boek, maar toch las ik hem binnen twee dagen uit. Het triggert dan toch wel weer genoeg om door te lezen, wie weet kom je nog iets interessants te weten over Kay zijn leven. En dat gebeurt zeker. In de laatste paar hoofdstukken, krijg je als lezer een behoorlijke aangrijpende gebeurtenis voorgeschoteld. Iets waardoor je jezelf afvraagt of daar Kay zijn hele cynische houding misschien vandaan komt.

Dokter af is ondanks dat het niet helemaal is wat ik ervan had verwacht een interessant verhaal. Een verhaal voor iedereen die zijn eerste boek Dit doet even pijn gelezen heeft en nu benieuwd is wat Kay heeft doen stoppen met geneeskunde. Houd je van humor en de nodige zelfspot dan is dit zeker een boek voor jou. Ik waardeer dit boek met 3 sterren.

Genre: humor
Uitgever: Prometheus
ISBN:9789044652765