‘Vriespunt’ – Arne Dahl

ISBN: 9789044547634

Arne Dahl is het pseudoniem van Jan Arnald. Een Zweedse schrijver, redacteur en literair criticus. Zijn boeken over het zogenaamde A-Team zijn een doorslaand succes en worden ook voor de televisie bewerkt. Vriespunt is het vijfde deel in een serie – die hij na het A-team heeft geschreven – met Sam Berger en Molly Blom in de hoofdrol.

Sam Berger en Molly Blom zijn beide oud politieagenten. Na hun ontslag zijn ze een veiligheidsbedrijf – Bathuset Security AB – begonnen. Als er in het werkgebied van hun voormalig collega en inspecteur van de recherche, Desiré Rosenkvist -bijnaam Deer, een aantal lijken gevonden worden, zoekt ze contact met Berger en Blom, omdat haar leidinggevenden de zaak volgens haar niet serieus nemen. Deers instinct vertelt haar dat ze te maken hebben met een koelbloedige seriemoordenaar. Ze huurt het onderzoeksbureau van Sam en Molly op persoonlijke titel in. Ongehoord en haar baan komt daarmee op de tocht te staan, maar ze wil deze vreemde zaak oplossen. Er lijkt namelijk een patroon in de moorden te zitten. Elke 5e van de maand wordt er een nieuw lijk aangetroffen. Ogenschijnlijk hebben ze niets met elkaar gemeen, behalve de dag van de maand. Als Blom en Berger, met behulp van Deer, de zaak gaan onderzoeken stuiten ze op heel bijzondere zaken. Lijken die meerdere DNA-profielen in zich hebben, is nog maar het topje van deze intrigerende, maar ook bizarre zaak. Als tijdens het onderzoek ook nog een connectie lijkt te bestaan met Radoslav Blok, de man die ervoor verantwoordelijk is dat Deer in een rolstoel zit, is de motivatie erg groot om deze moordzaak kost wat kost te ontrafelen en op te lossen.

Met Vriespunt zet Arne Dahl een complex en fascinerende thriller neer. De plot borduurt deels verder op deel vier in de serie, Nachtmerries. De schrijfstijl van Dahl is zonder meer pakkend te noemen. Hij schrijft beeldend en schuwt het grove niet. Sterk is het meerdere gezichtspuntenperspectief. Hij neemt de lezer mee door de ogen van de moordenaar, Deer, Berger en Blom. Op die manier krijg je een totaalbeeld van de moordzaak. Hij vertelt het verhaal aan de hand van belangrijke data. Dit geeft soms wel het gevoel dat er meer dan 24 uur in een dag zitten en het lijkt alsof de personages geen slaap nodig hebben. Dit laatste voelt ook wat ongemakkelijk aan. Doet iets af aan de geloofwaardigheid. De geloofwaardigheid is in dit vijfde deel sowieso een wankel punt.

`Door de volstrekt krankzinnige pijn heen probeerde ze op een woord te komen. Woorden kunnen je kalmeren. Woorden moeten je kalmeren…….Op dat moment tartte de pijn alle beschrijving. Die stak haar, die schreeuwde haar gehoorgangen kapot, die stonk naar zwavel, smaakte naar arsenicum en het was alsof de vlam van een lasapparaat haar oogkassen van binnenuit verbrandde`.

De technologische aspecten van het verhaal voelen soms over-the-top aan. Neemt niet weg dat het over het geheel een intrigerend plot is. Je blijft doorlezen. Zijn krachtige en meer dan eens prachtige beeldvorming maken Vriespunt wederom tot een genot om te lezen. Zijn beschrijving van de mensheid, het bizarre en wonderlijke dat in een mens kan huizen, de invloed ervan op anderen geeft je bij tijd en wijle letterlijk de kriebels. Waar Arne Dahl ook goed in is, is het schrijven van een cliffhanger. Ook nu kijk je uit naar een volgend boek, omdat je getriggerd bent. Je wil weten wat zijn bedoeling is met een van de laatste zinnen. Toch vind ik Vriespunt het minste boek van hem tot nu toe. Vriespunt krijgt van mij 3,5 sterren.

Genre: Misdaad
Uitgever: De Geus
ISBN: 9789044547634