‘De schok’ – Auður Jónsdóttir

ISBN: 9789023961680

Auður Jónsdóttir is een IJslandse auteur die voornamelijk over familierelaties en in het bijzonder moeder-dochterrelaties schrijft. Ik las het e-book, maar als ik naar de foto van de kaft kijk, zie ik een bijzonder beeld. De voorkant lijkt wat wazig, dromerig. Een figuur, wat vaag, met daarin een vrouwfiguur. Verder zie je een aantal bollen staan. Je zou hierin een moeder en een dochter kunnen zien. Als ik informatie over het boek zoek, lijkt het te gaan over een geheugenprobleem en een vermissing. Het klinkt haast als een spannend boek. De geheugenproblemen kan ik wel terugvinden in de kaft alsof je door een mist kijkt en weet dat daar in die mist iets moet zijn, maar wat je niet kan pakken.

Saga, het hoofdpersonage in het boek, wordt wakker in het ziekenhuis na op straat een epileptische aanval te hebben gehad. Haar zoontje is verdwenen en Saga heeft geen idee wat er gebeurd is. Haar geheugen laat haar in de steek. Sommige dingen kan ze zich nog wel herinneren. Op andere herinneringen reageert ze behoorlijk heftig met stekende hoofdpijn en vermoeidheid. Heel langzaam worden de relaties in het verhaal duidelijk. Saga heeft ouders, een zus en een broer. Ze is blijkbaar gescheiden, maar ze weet zich niet te herinneren waarom. Hij was immers haar grote liefde, dat weet ze zeker. De herinneringen aan het werk dat zij deed zijn ook weg. Als haar collega’s op een dag op bezoek komen, komt alles langzaam weer boven, maar het blijft vaag voor haar. Stukje bij beetje wordt de puzzel steeds duidelijker. De familieverhoudingen, die gekleurd zijn door een traumatische gebeurtenis, beginnen zich steeds meer af te tekenen.

De Schok is een bijzonder boek om te lezen. De centrale vraag is in hoeverre we kunnen vertrouwen op ons geheugen. Herinneren wij ons niet wat we willen onthouden of speelt het geheugen als opslagsysteem een spelletje met ons? Blokkeert hij soms herinneringen? Ik vind het zelf best bijzonder dat mijn zus andere herinneringen heeft over gebeurtenissen die zich in onze jeugd hebben afgespeeld, terwijl die bepalend waren voor het verloop van ieders leven en de keuzes die we maakten. Ik denk dat wel meer mensen dit herkennen. Dat zie je hier dus ook terug.

Ik had wel meer spanning in het boek verwacht naar aanleiding van de tekst op de achterkant. Het is meer een psychologische dan een spannende roman. Toch blijft het een intrigerend verhaal. De auteur wisselt regelmatig van perspectief, je leest over het heden en dan weer over het verleden. Soms ben je in de droom van Saga en vervolgens ben je ineens weer in de werkelijkheid. Het is een soort magische mix.

Aan het einde van het verhaal werd een nieuwe moeder-dochter-relatie opgevoerd, dat had van mij niet gehoeven. Het had voor mij geen toegevoegde waarde. Al met al een bijzonder boek met een vreemd einde. Ik geef het boek 3 sterren.

Genre: literatuur
Uitgever: Uitgeverij Mozaïek
ISBN: 9789023961680