‘De raadselbreker’ – Rob Koops

ISBN: 9789402713053

Rob Koops debuteerde met De raadselbreker, het eerste deel van een trilogie en jeugdboekenserie Oerbloed. Bestemd voor de jeugd vanaf 10 jaar en veel volwassenen zullen zich weer jong gaan voelen bij het lezen ervan. En voorlezen kan natuurlijk ook vanaf ongeveer groep 7.

In Norgië heeft Obbe een leven opgebouwd als boekhoeder en als boekenstoffer haalt hij zijn hart op in de boekenburcht. Hij is gek op eten, en in het bijzonder op Grunterdamse honingkoeken waarvan het recept in het boek is opgenomen. Zijn trek in deze koeken zorgt voor problemen, en een bijzondere vondst als hij bij toeval het Zevende boek ontdekt. Wijsgeleerde Gundahart draagt hem op dit gevaarlijke, mysterieuze boek in veiligheid te brengen. Iets waar Obbe helemaal geen zin in heeft, want dan moet hij een gevaarlijke reis naar de andere kant van Norgië ondernemen. En als hij dan ook nog eens de Raadselbreker wordt genoemd en zijn lot met dit boek verweven is, heeft hij het moeilijk. Midden in de nacht verlaat hij heimelijk de boekenburcht met Gundahart die hem op weg helpt. Na een aantal dagen komt Darja op zijn pad en reizen ze samen om het boek op zijn bestemming te krijgen. Onderweg beleven ze meerdere avonturen, bieden honger en dorst het hoofd, worden achtervolgd door Zwaardzusters en worden belaagd door helse weersomstandigheden. En dat allemaal door toedoen van een boek dat Obbes levensloop gaat bepalen en over hem zal waken.

Voorin De raadselbreker staat een kaart van Norgië en zo kun je de afgelegde reis makkelijk volgen. Koops weet een spannend en mysterieus verhaal vol plotwendingen voor jong en oud neer te zetten. Dit, en wat cliffhangers nodigen uit om door te blijven lezen. Obbe en Darja leren we elke hoofdstuk wat beter kennen. De uitbundige Darja die als vrouw haar mannetje staat en nergens bang voor is en één ding zeker weet, trouwen zal ze nooit. En de verlegen Obbe, leert door te zetten en ontdekt wat liefhebben betekent en leert een hele wijze les.

“Kijk niet achterom waar je vandaan komt, kijk vooruit waar je naar toe wilt.”

Het verhaal wordt verteld vanuit Obbe, wat bijdraagt aan het begrijpen van zijn onzekerheden. De fraaie zwart-wit illustraties van Maruga Koops passen goed bij het verhaal en zijn een mooie toevoeging aan de belevenis ervan. De korte hoofstukken zijn voorzien van treffende titels die slaan op de er achter liggende hoofdstukken. Koops heeft een levendige, vlotte en meeslepende schrijfstijl met de nodige humor. Leuke fantasiewoorden als thuispijn (heimwee) en langlenen (kleding stelen) ontspruiten aan zijn schrijverspen. Thema’s als vriendschap, liefde, verraad en doorzettingsvermogen komen goed uit de verf. Aan het einde van het boek is een begrippenlijst opgenomen, waarin de personages, plekken en goden uit het boek beschreven worden.

De raadselbreker is een avontuurlijk boek waarin de geschiedenis van het Zevende boek verweven is en bepalend voor de verloop van het verhaal. Deze eindigt met een spannende cliffhanger die je doet uitkijken naar 2024, wanneer deel twee verschijnt. Het boek krijgt vier sterren.

Genre: Kind & Jeugd
Uitgever: HarperCollins
ISBN: 9789402713053