‘De Samoerai’ – Bavo Dhooge

ISBN: 9789464103250

Instappen allemaal. Het eerste deel van een nieuwe serie van auteur Bavo Dhooge: De bodyguard. Niet die flauwe zoetigheid die de gelijknamige film opriep met Whitney Houston en Kevin Costner maar een rauwe actiethriller van de meermaals bekroonde auteur Bavo Dhooge (1973). Hij won de Hercule Poirotprijs, de Schaduwprijs, De Diamanten Kogel en verdiende twee nominaties voor de Gouden Strop. Zijn thriller Styx wordt momenteel verfilmd. De samoerai is het eerste deel in deze nieuwe serie en derhalve het uitgelezen moment om, voor zover je dat nog niet deed, deze auteur te gaan volgen.

Chris Coene is de antiheld die je vaker tegenkomt in spannende boeken. Hij nadert de vijftig, heeft last van allerlei kwaaltjes en verdient zijn geld als bodyguard voor allerhande opdrachtgevers en cliënten. Wanneer hij door een Gentse zakenman wordt ingehuurd om zijn bedreigde ex te beschermen, leidt dit al snel tot een aantal gewelddadige en confronterende gebeurtenissen. De ex blijkt niet alleen de voormalige partner van de opdrachtgever te zijn maar ook die van Chris Coene zelf. Dit is slechts het begin van een hele reeks aan verrassingen en voortdurende vertwijfeling.

Het verhaal is boeiend, niet enorm vernieuwend maar voelt wel als een oude jas die je weer aantrekt. Vertrouwd en comfortabel. De uitwerking van de personages is slechts opvallend bij Chris Coene zelf. Hij wordt gedurende het verhaal steeds minder stereotype en krijgt meer smoel en een zachte kant. Zo wordt een personage geboetseerd dat in combinatie met het talent van Bavo om spannende verhalen te bedenken, een succesformule moet worden.

De korte hoofdstukken en het prettige lettertype stimuleren om vooral te blijven lezen. Je leert ook hoe de functie bodyguard onderdeel is van de Federale Politie in België, iets waar ik geen enkele notie van had. In de verantwoording legt de auteur tevens uit dat hij zo dicht mogelijk tegen de realiteit aan, heeft willen blijven. De teaser aan het eind maakt direct nieuwsgierig naar het tweede deel uit deze serie. Een boek waarin je je enerzijds volledig kunt verliezen en een boek dat je anderzijds ook heerlijk kunt lezen, als (ont)spanning. Het leest als een film in zwart-wit met veel natte straten, begeleid door een soundtrack gevuld met rustige jazzmuziek.

⭐️⭐️⭐️ Met De samoerai van Bavo Dhooge haal je een Vlaamse thriller in huis die in niets onderdoet voor de internationale bestseller auteurs. Door de vlot lopende dialogen en snelle actie op de juiste momenten, heb je bij wijze van spreken een uitgewerkt script voor een blockbuster in handen. Soms qua actie lichtelijk over de top maar voortdurend uiterst boeiend en vermakelijk. Met De samoerai ga je met een euforisch gevoel van ‘Dhooge’.

‘We’re only trash, beautiful lows and everybody knows
we’ll pay it cash, our wonderful flows
laughing on our knees