‘De geheime scepter’ – Peter DeWillis

ISBN: 9789463084499

In De geheime scepter neemt Peter DeWillis de lezer mee vanaf het punt waar hij hen heeft achtergelaten in het vorige deel De verborgen sleutel. De strijd tussen de vier koninkrijken is in alle hevigheid losgebarsten. Met behulp van Merlijn, Jocelyn, Kael en natuurlijk de onweerstaanbare foltergast Malfina proberen Martha en William de drakenscepter en de rode draak te vinden voordat Vlado deze in zijn bezit krijgt. Niet alleen zij willen deze bemachtigen, ook de slaaf en genezer van het huis van het Oosten, Pavel, wil deze hebben, zodat hij zijn wraakplannen kan uitvoeren.

In de jacht op de drakenscepter en de rode draak voert Peter DeWillis ons wederom langs prachtige magische werelden. Verspreid over heel Europa. Van het hoge noorden tot aan het diepe zuiden. Hij neemt ons mee naar de oude Moorse steden – Córdoba en Alhambra – in Spanje. Naar Kopenhagen en Noorwegen. Hij verweeft de Noordse mythen, de ontdekkingsreizen van Christoffel Columbus en Marco Polo en de legende van Koning Arthur en Avalon op een leuke, leerzame en interessante manier met de queeste van de protagonisten.

Ook nu is zijn beeldende schrijfstijl een genot om te lezen. De humor is ondanks de vele, en misschien wel iets te veel actie, ook weer volop aanwezig. De foltergast Malfina is hierin echt mijn favoriet. Ze is zo heerlijk sarcastisch. Ook in dit deel komt Frummel af en toe om de hoek kijken. Of beter gezegd als voetnoot even langszeilen. De voetnoten zijn een leuke aanvulling op de gebeurtenissen, maar halen op deze momenten wel even de vaart uit het verhaal. De personages blijven met elk nieuw boek groeien. Net als de dikte van de boeken. Als liefhebber van dikke(re) pillen is dat geen straf. Zeker niet als de wereld erom vraagt. De magische wereld wordt met elk deel groter en zijn filmische manier van het creëren van deze wereld is gebaat bij meer woorden. Zijn beschrijvingen zijn heel gedetailleerd en slechts af en toe krijg je het gevoel dat het iets minder had gekund. In De geheime scepter komt dat naar voren als hij het gezicht en masker van Vlado herhaaldelijk beschrijft en je dan het gevoel krijgt van “nu weten we wel hoe zijn gezicht eruitziet”.

Peter DeWillis weet over het algemeen de vele verhaallijnen te vertellen zonder dat je de draad kwijtraakt als lezer, maar op een punt in het verhaal kwam hij tegenstrijdig over.

Even kon je op dat moment het idee krijgen dat de schrijver euthanasie door derden om iemand een verdere lijdensweg te besparen aan wilde stippen, maar dat werd grondig te niet gedaan door de rest van de passage. Wel snijdt hij andere thema’s aan. Macht, eigenwaarde medemenselijkheid, hierarchische samenleving, gelijkwaardige samenleving, liefde, verdriet, rouw, cultuurverschillen, diversiteit, homogeniteit, begrip, verstaanbaarheid, samenleven, rechtvaardigheid en wraak. Deze laatste twee weet hij krachtig te vatten in de conversatie tussen Pavel en de geest van zijn overleden vrouw, Nima.

“Pavel probeerde zijn gedachten te scheiden van zijn emoties door zijn ogen te sluiten en zijn woorden behoedzaam te formuleren. Ik ben een weg ingeslagen die juist is. Rechtvaardig. Zij die zoveel verdriet hebben gebracht in vele levens zullen verantwoording daarover moeten afleggen. Jij bent geen rechter. Nima sprak langzaam en indringend……. Liefde is sterker dan de dood.”

Het raakt ook de huidige samenleving. Waarin het lijkt of mensen steeds meer eigen rechter willen gaan spelen. Mensen aan de tegenwoordige schandpaal – social media – te willen nagelen. Wraak nemen, omdat het in hun ogen rechtvaardig is.
Waar hij in het vorige deel uit de serie eindigde met een enorme cliffhanger, eindigt hij dit zesde deel met een soort belofte. Het verhaal van Terra Fabula is nog niet ten einde. Binnenkort gaat er dan ook een zevende deel verschijnen in de serie De boeken van Terra Fabula.
De geheime scepter was minder dan het vorige deel De verborgen sleutel. De balans actie, opbouw en verdieping sloeg iets te veel door naar de actie. Dit in combinatie met een aantal (kleine) irritaties zorgt ervoor dat dit zesde boek net aan 4 sterren krijgt.

Lisette

Genre: Fantasy, Young Adult
Uitgever: Zilverbron