‘De pindakaasmoord’ – Carrie Voshaar & Eddie van der Marel

ISBN: 9789026364259

Carine (Carrie) Voshaar en Edward (Eddie) van der Marel zijn in podcast land al erg populair met hun podcast Moordzaken. Ik moest met schaamrood op de kaken bekennen dat ik nog nooit van ze gehoord had. In deze podcast bespreekt het tweetal, aan de keukentafel, over de meest uiteenlopende Nederlandse moordzaken.

In De Pindakaasmoord laten Carrie en Eddie de lezer kennismaken met veertien spraakmakende (opgeloste) moorden in Nederland. Recent maar zeker ook van tijden geleden. Hierdoor waren ze voor mij niet altijd bekend. Verschillende moordzaken komen aan bod. Zo lees je over de kannibaal in Parijs, de chaletmoord, de parachutemoord, de Oostvoornse kofferbakmoord en nog enkele andere.

Als liefhebber van zo een beetje alle crime series op tv, was ik dan ook erg benieuwd naar dit boek. Ik werd dan ook vooral nieuwsgierig naar de pindakaasmoord. Hier moest ik even op wachten, want eerst volgde er nog een aantal andere spraakmakende moordzaken. Zelf ben ik altijd erg benieuwd wat iemand er toe zet om een ander pijn te doen of in deze verhalen zelfs van het leven te beroven.

De cover van het boek is donker en simpel. Als je het mij vraagt heeft het niet veel te maken met waar het boek werkelijk om gaat. De cover is voor mij eerder een verwijzing naar de podcast die de twee ook maken.

Carrie en Eddie bouwen het verhaal goed op. En weten het onderzoek en de uitkomsten kort en bondig toe te lichten. Hierdoor hoef je als lezer geen ellenlange pagina’s door te worstelen, zoals Eddie en Carrie overigens wel gedaan hebben, maar is het allemaal compact weergegeven. Zo viel mij vooral op dat er in bijna alle zaken wel fouten gemaakt werden door ofwel politie ofwel de rechtbank. Vreselijk toch!

De zaak die me het meest bijbleef is toch wel die van de Kannibaal in Parijs. Er liepen letterlijk rillingen over mijn rug bij het lezen over deze moordzaak. Hoe kan een mens een ander mens zomaar opeten…. brrrr.

De pindakaasmoord is een gruwelijk interessant boek voor true crime liefhebbers. De nekharen gingen regelmatig omhoog staan tijdens het lezen. Daarnaast moet de lezer zeker ook beschikken over een sterke maag. Kun je op deze vragen ja antwoorden, raad ik je dit boek zeker aan. De pindakaasmoord is niet alleen leuk om te lezen, maar ook zeker leuk om de podcast ‘Moordzaken’ ook eens te beluisteren voor meer spraakmakende (opgeloste) moordzaken. Het boek krijgt van mij 4 sterren.

Genre: True crime
Uitgeverij: Ambo|Anthos
ISBN: 9789026364259