‘Oog om oog’ – M.J. Arlidge

ISBN: 9789022599594

Het boek Oog om oog vertelt het verhaal van zes criminelen die in Engeland anonimiteit hebben gekregen. Ze krijgen van de overheid een tweede kans, waarbij zowel hun identiteit, hun woonplaats en hun job nieuw zijn. Er werd gedacht dat niemand hun identiteit te weten zou komen. Maar deze werden toch één voor één gelekt. Zullen de familieleden gerechtigheid willen voor het onrecht dat hun geliefden jaren geleden is aangedaan? Wie zou er geen wraak willen voor een onvergeeflijke daad?

Ik had hiervoor reeds alle boeken, zowel uit de Helen Grace-reeks als de losstaande verhalen, gelezen van M.J. Arlidge en keer op keer ben ik volledig meegezogen. De schrijver heeft een enorm vlotte, sprekende en spannende schrijfstijl. Ik wilde het boek dan ook zo snel als mogelijk uitlezen, om te weten hoe het verhaal zich verder zou ontwikkelen. Ook het feit dat hij telkens gebruik maakt van korte hoofdstukken, vind ik enorm aangenaam. Het boek, wat toch 592 pagina’s telt, heb ik dan ook uitgelezen in 3 dagen en ik vind het oprecht jammer dat deze uit is. Ik kijk er dan ook enorm naar uit om zijn volgend boeken te mogen lezen.

De cover ligt in lijn met zijn andere boeken. Hij maakt steeds gebruik van felle kleuren, waarbij de titel centraal staat en in het oog springt. De titel is ook heel goed gekozen. Zullen de familieleden wraak nemen? Wordt het hier inderdaad oog om oog?

Wat ik ook leuk vind aan het boek, is dat Arlidge gebruik maakt van veel verschillende verhaallijnen. Zo lees je het verhaal vanuit het standpunt van de daders, de politie, de sociaal werkster die de criminelen begeleidt en vanuit een aantal nabestaanden. Dit zorgt voor een verrijking van het verhaal. Enig nadeel is dat er heel veel verschillende personages aan bod komen. Zeker bij de daders wordt gesproken over hun oude naam, maar ook over hun nieuwe identiteit. Zo dien je als lezer heel veel namen te kennen en is het soms teruggrijpen naar vorige hoofdstukken om te weten wie die persoon juist weer was. Een spiekbriefje om de namen op te schrijven zou ook kunnen helpen 😊.

De auteur poneert in het begin een moreel dilemma, zonder zelf oordeel te vellen. Is echt iedereen in staat wraak te nemen op de gruwelijke daden die hun geliefde is aangedaan? Hoe ver gaat iemand hierin en ten koste van wat? Daarnaast wil de auteur aantonen dat ook het geweten van een hulpverlener, namelijk een reclasseringsambtenaar, kan knagen. Deze persoon weet namelijk welke gruwelijke misdaden de cliënten hebben gepleegd en zij moet deze in anonimiteit houden. Hoe doe je dit zonder een oordeel te hebben over hun daden?

De hoofdpersonages worden heel realistisch en menselijk omschreven. Doordat het verhaal vanuit de verschillende personages wordt verteld, krijg je inzage in hun emoties, hun beleving en hun levenssituatie. Je weet telkens heel goed wat er in hun hoofden omgaat en wat ze voelen, waardoor je als lezer enorm begint mee te leven.

De auteur slaagt er ook in de spanning op te bouwen tot op het einde. De hele tijd vroeg ik mij af wie diegene was die de informatie doorspeelde naar de nabestaanden. Een aantal verdachten kwamen aan bod, maar de echte dader werd pas op het einde bekend gemaakt. Ik kreeg echt kippenvel als ik las wie de daden gepleegd heeft.

De boeken van M.J. Arlidge stellen nooit teleur! Een boek van hem staat garant voor uren leesplezier, waarbij de nodige spanning wordt opgebouwd. Lees je graag thrillers? Word je graag meegezogen in het verhaal? Lees dan zeker deze thriller van Arlidge! Ik twijfel dan ook niet om 5 sterren te geven.

Ellen

ISBN: 9789022599594
Aantal pagina’s: 592