‘De Magdalena Codex’ – Jeroen Windmeijer en Jacob Slavenburg

ISBN: 9789402711370

Jacob Slavenburg is cultuurhistoricus en in Nederland bekend geworden door zijn publicaties over vroegchristelijke stromingen. In 2020 begon hij samen met de auteur Jeroen Windmeijer aan een trilogie over sterke historische vrouwen. Het eerste boek in deze serie werd Het Isisgeheim, waarin de Egyptische godin Isis centraal staat. Het tweede boek Het Evacomplex gaat over het genesisverhaal en de rol van Eva erin. De sterke vrouwen trilogie wordt nu afgesloten met een thriller waar het verhaal van Maria van Magdalena centraal en de vele theorieën rond haar leven met De Magdalenacodex centraal staat. Jeroen wordt wel eens de Nederlandse Dan Brown genoemd, ikzelf ben geen fan van het werk van Brown maar sinds Jeroen’s Stenen goden kan ik zijn werk appreciëren, voor mij zijn zijn boeken beter en sterker dan deze van Dan Brown.

Marco Viscconti vindt, tijdens een inventarisatie van de werken in de Venetiaanse bibliotheek Marciana, een manuscript dat op het eerste gezicht eeuwenoud lijkt te zijn. Waarschijnlijk is het geschreven door Simon, de broer van Jezus, en bevat dit manuscript het ware verhaal van Maria van Magdalena. Hij probeert het manuscript in veiligheid te stellen door het naar zijn oud-docent Giacomo Palazzo in Bologna te brengen. Maar er zijn andere spelers in het spel die het manuscript in handen willen krijgen en er alles voor over hebben. Het lijkt er bovendien op dat iedereen die het manuscript in handen krijgt niet meer veilig is. Drie vrouwen, Sofie, Susanna en Veronica zullen uiteindelijk alles doen om het manuscript terug aan de rechtmatige eigenaar te bezorgen.

Dit is niet alleen het derde boek van de sterke-vrouwen trilogie, het verhaal heeft bovendien drie hoofdpersonages: Sofie, Susanna en Veronica. Drie sterke vrouwen die hun partner op tragische wiijze hebben verloren. Het getal drie lijkt belangrijk te zijn, wat niet echt verwonderlijk is, gezien dit getal binnen de vroeg christelijke traditie, de periode die ook centraal staat in dit verhaal, een bijzondere betekenis heeft. Denken we bijvoorbeeld maar aan de heilige drie- eenheid.

De Magdalena codex is geschreven in een fijne, eenvoudige stijl. Het verhaal speelt zich af op enkele mooie locaties zoals Venetië, Bologna, Cassis en Leiden. Hier miste ik, tijdens het lezen, het gevoel mij daadwerkelijk op deze locaties te bevinden. De stijl was niet beschrijvend en beeldend genoeg om dit bij mij op te wekken. Ik ben één van die lezers die zich graag echt waant op de locaties waar het verhaal zich afspeelt. Voor mij had het boek dus nog net iets dikker mogen zijn, en meer Venetïe, Bologna en Leiden mogen bevatten. Maar het heeft er niet voor gezorgd dat het leesplezier heeft moeten inboeten. Het zorgde voor een snelheid die je bij een thriller verwacht. Ik heb het boek gelezen als een ware page-turner. Pagina na pagina was de spanning om te snijden. De korte hoofdstukken, de schrijfstijl en de cliffhangers zorgen ervoor dat eenmaal je in het boek begonnen bent, je het niet meer opzij legt. Liefhebbers van geschiedenis en oude manuscripten zullen zeker ook hun hartje kunnen ophalen met De Magdalena Codex.

Het boek bevat ook heel wat leuke, herkenbare passages uit het dagelijkse leven. Verschillende keren zat ik dan ook met een glimlach op mijn gezicht te lezen. Ook de personages worden op een realistische manier gebracht. De band die de drie vrouwen opbouwen wordt op een mooie manier in beeld gebracht.

De Magdalencodex is een spannende thriller, de link met het werk van Dan Brown is duidelijk, maar het werk van Jeroen Windmeijer en Jacob Slavenburg is sterker en beter onderbouwd 4 sterren.

Uitgever: HarperCollins Holland
ISBN: 9789402711370