‘De laatste nacht’ – Martin Österdahl

ISBN: 9789044548679

Martin Österdahl is schrijver en televisieproducent. Zo is hij bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de productie van het Eurovisie Songfestival. Hij is geboren in Stockholm en studeerde Russisch, Oost-Europese culturen en economie. Ik ben geïnteresseerd in verhalen over Rusland en ik houd van Scandinavische thrillers. Ik ben nu wel benieuwd wat ik daarvan terug zie in zijn boek.

Het boek begint met de proloog waarbij wordt aangeduid waar het verhaal zich afspeelt en wanneer; namelijk de nacht van oud en nieuw. Er worden twee lichamen gevonden in een leeg zwembad. In de proloog wordt niet duidelijk wie het zijn. Daar kom je pas aan het einde van het boek achter. Na de proloog wordt je meegenomen in het verhaal vanaf de uitnodiging tot aan het digestief. De epiloog sluit het boek af. Origineel gevonden om het boek zo op te bouwen.

Ebba en Marlon zijn smoorverliefd, maar komen uit verschillende milieus. Ze willen graag dat hun ouders met elkaar kennismaken. Oudejaarsavond lijkt hiervoor het goede moment. In Zweden is het namelijk gebruikelijk om een luxe diner te geven op oudjaarsavond. Lisa, de moeder van Ebba, werkt op oudjaarsdag nog op de hospice en komt een paar uur voor het diner thuis. Haar man Martin heeft het diner al voorbereid, de garnalencocktails staan klaar. Je voelt dat er wat aan de hand is. Het maakt je nieuwsgierig. Dan staan de ouders van Marlon voor de deur. Het blijkt dat beide ouderparen elkaar kennen van vroeger. Ze hebben al heel lang geen contact meer en je merkt dat dit een reden heeft. Martin Österdahl neemt je mee door de avond heen, van heden naar het verleden en weer terug tot je op het punt komt van de lijken in het zwembad. Laat jij je ook meenemen?

Op de achterkant staat dat De laatste nacht een psychologische thriller is en dat klopt. De spanning van ongezegde woorden en emoties spat van de pagina’s af. Het boek heeft niet die nagelbijtende spanning, het is meer de nieuwsgierigheid die bezit van je neemt. Je krijgt steeds kleine stukjes die later de hele puzzel leggen. Ook in het verhaal zelf wordt veel aandacht besteed aan de emoties van de hoofdpersonages. Dit wordt heel beeldend beschreven, zoals in dit stukje tekst.

‘Lisa weet wat er komen gaat, ziet het in haar ogen. Ze voelt hoe ze verstijfd wanneer Camilla haar omhelst, haar armen hangen slap langs haar lichaam. Ze maakt zich vrijwel direct los uit de omhelzing.’

Je ziet voor je wat er gebeurt en tegelijk voel je de spanning. Dit maakt dat je door wil lezen. Er is een mooie balans van herkenbare zaken zoals het geven van een etentje om een relatie op te bouwen met onbekende mensen. Mensen die een rol gaan spelen in het leven van je dochter. Je wil graag een goede eerste indruk achterlaten omdat je zoveel van je dochter houdt.

Bovenaan het begin van een nieuw hoofdstuk staat keurig aangegeven waar en wanneer dit hoofdstuk zich afspeelt. Op een gegeven moment heb je wel door wat er zich ongeveer heeft afgespeeld maar toch is er een plottwist op het einde die ik niet direct zag aankomen. Het is een goed opgebouwde thriller met geen standaard proloog. Het verhaal leest makkelijk weg, maar is verder vrij standaard. Ik ben daarom wel benieuwd hoe goed deze thriller blijft hangen. Ik zie dat ik jaren geleden een boek van Martin Österdahl heb gelezen, maar ik kan me er niets meer van herinneren. Dat maakt dat ik 3,5 ster geef voor dit boek.

Uitgever: De Geus
ISBN: 9789044548679
Aantal pagina’s: 320 pagina’s