‘De koning van de hel’ – Kerri Maniscalco

ISBN: 9789022597880

De Amerikaanse Kerri Maniscalco heeft op nummer één gestaan in de bestsellerslijst van de New York Times en USA Today. Haar liefde voor duistere verhalen komt voort doordat ze is opgegroeid in een soort van spookhuis net buiten New York. De auteur is van Amerikaanse-Italiaanse afkomst en dat zie je terug in haar verhalen. De koning van de hel is het derde en laatste deel van de Het koninkrijk der zonden trilogie. Het zou dus kunnen dat deze recensie spoilers bevat van de eerdere delen De Prins van toorn en De Prins van trots.

Op het eind van het vorige deel kwam Emilia erachter dat haar tweelingzus Vittoria nog leeft en daar gaat het verhaal ook verder. Zelf hou ik van een korte samenvatting aan het begin van het boek, maar naarmate je vordert in het boek komen sommige verhaallijnen uit het eerste boek weer aan bod. Emilia is nog nauwelijks van de schrik bekomen dat haar zus nog in leven is, maar heeft niet de tijd om te herenigen met haar zus en het verleden onder ogen te zien. Vittoria wordt namelijk beschuldigd van de moord op een vooraanstaand lid van Huize Hebzucht en wordt uit de Zeven Cirkels verbannen. Niet alleen is Emilia vastberaden om deze moord op te lossen en haar zus te confronteren met haar eerdere verraad. Daarnaast wil ze de Prins van Toorn volledig bezitten; niet alleen fysiek maar ook zijn hart en ziel.

Over het eerste deel van de trilogie was ik erg enthousiast, maar het tweede deel stelde me enigszins teleur. De nieuwsgierigheid naar de afsluiter van de trilogie was dan ook groot. In De koning van de hel zit veel actie en diverse plottwists waardoor het verhaal voldoende vaart heeft. Al moet ik toegeven dat er voor mijn gevoel af en toe te snel doorheen werd gegaan waardoor ik het idee had dat er van de hak op de tak werd gesprongen. Maar dat kan ook komen door de vele personages die in het boek voorkomen. De spicy passages ontbreken ook in dit deel niet, maar niet zo veel als in het tweede deel. Of ze irriteren me minder, omdat dit deel een uitgebreider plot heeft.

Behalve het eerste hoofdstuk is alles in de ik-vorm geschreven. Door deze schrijfstijl zit je in de gedachten van Emilia en kijk je naar alles door haar ogen. Ze maakt een mooie ontwikkeling door in de reis die haar brengt naar waar ze wil zijn. Van opstandige en eigenwijze puber wordt het een waardige volwassen vrouw. Toorn zijn karakter ontwikkelt zich ook steeds verder; alleen moet je het bij hem doen met zijn gedrag en de uitspraken die hij doet; je kruipt niet in zijn gedachten.

Maniscalco heeft een beschrijvende en beeldende vertelstijl. De leef- en woonomgeving wordt goed beschreven net als de karakters inclusief de kleding die ze dragen. En in dit alles sijpelt humor door. In dit boek komen de onderwereld en bovenwereld weer bij elkaar. Zo boven, zo beneden.

De magische en duistere sfeer, de mooi beschreven locatie, de ontwikkeling van de hoofdpersonages en plottwists zorgen ervoor dat je deze romantasy moeilijk kunt wegleggen. Met dit derde deel levert Maniscalco een waardige afsluiting van deze trilogie af. Ik waardeer het boek met vier sterren.

Genre: fantasy
Uitgeverij: De Boekerij
ISBN: 9789022597880