‘De kleine baai in Kroatië’ – Julie Caplin

ISBN: 9789402714623

Wanneer Maddie de kans krijgt om een zomer lang te werken op een luxe jacht in de Adriatische Zee, is ze dolblij. Hoewel het werk voornamelijk bestaat uit wachten op de chique gasten, ziet ze dit als een geweldige kans. Ze denkt dat ze de gasten gemakkelijk aankan, totdat ze één van de gasten herkent: Nick, de broer van haar beste vriendin en naar haar mening een onuitstaanbare vent. Hoe kan het dan toch dat er een voortdurende spanning tussen hen in lijkt te hangen en de aantrekkingskracht hen iedere keer als een magneet naar elkaar toe trekt? Wanneer het jacht voor anker gaat in een afgelegen baai, weg van de drukte van de bewoonde wereld, begint Maddie te realiseren dat zij en Nick misschien meer met elkaar gemeen hebben dan ze ooit had gedacht…

De kleine baai in Kroatië is het vijfde deel van de los van elkaar te lezen reeks Romantic Escapes van Julie Caplin. In dit meeslepende verhaal, geschreven in een luchtige stijl, dompelt de auteur de lezer onder in de luxueuze omgeving van een jacht voor de prachtige kust van Kroatië. Een plek waar Maddie, te midden van decadente gasten en verborgen intriges, geconfronteerd wordt met haar eigen twijfels en onzekerheden. Het boek belicht Maddie’s innerlijke worstelingen, waarbij haar gevoelens van minderwaardigheid over haar figuur worden overgebracht. Voor sommige lezers zullen deze gedachten ongetwijfeld herkenbaar zijn, een innerlijke strijd die velen van ons voeren.

De personages zijn meesterlijk neergezet, met Maddie als geloofwaardige protagonist wiens diepgewortelde onzekerheden haar beslissingen én relaties beïnvloeden. Cory en Tara, de verwende tegenpolen van Maddie, zijn perfecte tegenhangers die zorgen voor zowel conflict als reflectie. De decadentie van deze gasten is niet alleen Maddie’s frustratie, maar ook van de lezer, wat getuigt van de krachtige karakterisering die in het boek verweven is. En Nick, die de lezer maar al te graag even door elkaar zou willen schudden om hem te laten inzien wat er om hem heen gebeurt. De complexiteit van deze personages, in combinatie met de personages Siri, Simon en Douglas, voegt diepte toe aan het verhaal.

De kleine baai in Kroatië behandelt verschillende thema’s, waaronder het belang van authentiek zijn en het accepteren van jezelf. Het aanstippen van het onderwerp boulimia voegt een extra laag toe aan het verhaal, maar had naar mijn idee iets meer naar voren mogen komen gezien de ernst van het onderwerp.

De setting, in de pittoreske stadjes en op het luxe jacht, wordt prachtig beschreven, waardoor de lezer zich werkelijk in de kleine steegjes op Hvar en op de glinsterende wateren van de Adriatische Zee waant. De beeldende omschrijvingen brengen de omgeving tot leven. Het onderstreept de vaardigheid van de schrijfster.

Terwijl het verhaal voornamelijk verteld wordt vanuit Maddie’s perspectief in de derde persoon, kan verschuiving naar Nicks gedachtegang verwarrend zijn. Dit kan de leeservaring enigszins verstoren, maar doet niets af aan het verhaal. Ook is het jammer dat een deel van het middenstuk zich voornamelijk afspeelt op het jacht, waardoor mijn aandacht een klein moment verslapte. Gelukkig bood het latere gedeelte genoeg belevenissen om mijn aandacht weer te vangen.

Het boek biedt een boeiende en vermakelijke leeservaring met levendige personages en een meeslepende setting. Het is een aanrader voor lezers die op zoek zijn naar een verhaal dat hen meeneemt naar het zonnige Kroatië. Daar waar de warmte van de zon en de schuimende golven van de zee tot leven komen. Een verhaal over hoe je je kan voelen als je je anders voordoet dan je werkelijk bent. Ik geef het boek 4 sterren.

Eerder verschenen de recensies van De kleine patisserie in Parijs en De kleine bakkerij in Brooklyn van Julie Caplin al op boeken-cast.

Uitgever: HarperCollins
ISBN: 9789402714623