‘Anna O.’ – Matthew Blake

ISBN: 9789402770896

Wanneer Anna tijdens een familieweekend in het bos haar twee beste vrienden doodsteekt, krijgt ze door de pers de bijnaam “schone slaapster”. Na dit fatale incident valt Anna door een medische aandoening namelijk in een diepe slaap. Die slaap duurt inmiddels al vier jaar. Het is aan psycholoog Dr. Benedict Prince om te proberen Anna wakker te krijgen, zodat ze alsnog terecht kan staan voor haar misdaad. Lukt het hem om Anna te laten ontwaken?

Matthew Blake studeerde Engels voordat hij aan het werk ging als speechschrijver voor het Britse parlement. Nadat hij erachter kwam dat een mens gemiddeld drieëndertig jaar van zijn leven slapend doorbrengt, werd hij getriggerd en ging op onderzoek uit naar slaap gerelateerde misdaden en de mysterieuze ziekte; het berusting syndroom. Tijdens deze zoektocht borrelde de vraag bij Blake op: ‘wat als iemand een moord pleegt terwijl hij slaapwandelt? Ben je dan schuldig of onschuldig?’ Uit deze vraag is zijn debuut Anna O. geboren.

Al vanaf de aankondiging van Anna O. wilde ik maar één ding, dit boek lezen. Blij verrast was ik dan ook toen het e-book in mijn inbox verscheen. Helaas, zoals wel vaker bij gehypte boeken, vond ik het een beetje tegenvallen. Waarom? Ik zal het je uitleggen. Maar eerst de cover van het boek: een close-up van een gesloten oog in zwart en wit. Helemaal passend bij het thema. De rode O. trekt dan weer de aandacht, deze valt extra op door de witte achtergrond.

‘Slaap is gevaar. Slaap is dood. Wat er ook gebeurt, ik moet mijn ogen openhouden’

Het verhaal is opgedeeld in vijf delen. Elk deel bestaat uit korte hoofdstukken vanuit wisselende perspectieven, zoals Ben, Lola en dagboekfragmenten van Anna. Zo verzamel je als lezer van alle hoofdpersonen steeds kleine stukjes informatie en zou je de grote puzzel aan het einde van het verhaal moeten kunnen oplossen.

Doordat het verhaal je steeds terug brengt naar wat er in het verleden allemaal is voorgevallen, kom je beter te weten wat er gebeurd is die fatale nacht in het bos bij The Farm. Zelf vind ik de opzet leuk. Wat als iemand een moord pleegt in zijn slaap, ben je dan schuldig of onschuldig. Een interessant vraagstuk, als je het mij vraagt. Alleen de uitwerking van het verhaal vond ik te langdradig en met vlagen zelfs te medisch. Je komt veel te weten over de behandelingen en wat deze inhouden, die Ben uitvoert bij Anna. Daarnaast komen er ook veel medische termen aan bod en krijg je veel te lezen over hoe een verblijf in een slaapkliniek (medische instelling) is. Dit had van mij minder gemogen. Ik had graag meer willen weten over de levens achter de hoofdpersonen. Er wordt veel theorie beschreven en de schrijver valt geregeld in herhaling, wat ervoor zorgde dat de vaart en spanning afnamen tijdens het lezen.

Een grote verrassing op het einde zorgt ervoor dat je de laatste pagina’s van het boek niet snel genoeg kan omslaan. Wel vond ik het geheel misschien wat ver gezocht.

Matthew Blake heeft met Anna O. een interessant en uniek onderwerp beschreven. Toch vond ik het het geheel wat langdradig en had ik graag meer vaart en spanning in het boek willen hebben. Al met al zeker geen slechte thriller, maar DE thriller van 2024? Nee, voor mij niet. Daarom krijgt Anna O. van mij 3 slaperige sterretjes.

Uitgeverij: HarperCollins Holland
ISBN: 9789402770896
Vertaler: Arthur Wevers