‘De geest van Versailles’ – Emmelie Arents

ISBN: 9789464208979

Emmelie Arents is een veelzijdige jonge vrouw. Ze zingt en speelt piano in de metalband Solitude Within, ze maakt kleding en schrijft boeken. Ze is een fervent lezer en vertoeft graag in haar hoofd om allerlei verhalen te bedenken. Het boek Notre Dame de Paris van Victor Hugo is een van haar favoriete boeken. De liefde hiervoor ontstond door de Disneyfilm The hunchback of the Notre Dame. Ze is zo verknocht aan dit boek dat ze het tegenwoordig jaarlijks leest en met haar nieuwste boek De geest van Versailles een hervertelling heeft geschreven.

In haar versie heten de hoofdpersonages Catalina en Noâm in plaats van Esmeralda en Quasimodo. Catalina is in deze versie een violiste van Italiaanse komaf die samen met haar vader, een vioolbouwer, in Parijs woont. Noâm is een verminkte jongen, die samen met zijn adoptievader, de arts, Claude Chardin, in Parijs en later in het paleis van Versailles woont, alwaar hij als geest door de gangen rondwaart.

Emmelie Arents hervertelling van het klassieke verhaal heeft goed uitgepakt. De veranderingen zijn heel makkelijk te herleiden naar de originele versie en toch geven ze het verhaal een eigenheid. Niet alleen de hoofdpersonen, maar ook de bij karakters heeft ze op een goed herkenbare manier neergezet, inclusief de duistere randjes van hun persoonlijkheden.

Ze weet het Parijs uit de tijd van Lodewijk XIV geloofwaardig tot leven te wekken, mede door haar aangename en beeldende schrijfstijl. In haar versie worden de soms eindeloze, maar absoluut interessante weetjes die Victor Hugo in zijn verhaallijn verwerkt, weggelaten. Dit pakt, gezien de beoogde lezerscategorie van 15+, goed uit. Als volwassene is het soms al lastig om de concentratie te behouden bij de schier oneindig lijkende opsomming van historische feiten in De klokkenluider van de Notre Dame

Net als Victor Hugo weet Emmelie Arents een duister verhaal neer te zetten met grappige ondertonen. De plotten lijken genoeg op elkaar om van een hervertelling te kunnen spreken, maar de schrijfster geeft er op bepaalde punten toch ook een geheel eigen draai aan, waardoor het verhaal ook over een goede mate van originaliteit beschikt.

De geest van Versailles is een genot om te lezen en daarmee een geslaagde versie van het alom bekende verhaal van Quasimodo en Esmeralda. Het zou mij niet verbazen als lezers na het lezen van Emmelie Arents’ boek ook het origineel van Victor Hugo willen oppakken. Het boek krijgt 4 sterren!

Genre: Jeugd 15+
ISBN: 9789464208979
Publicatiedatum: oktober 2023