‘De kersthaas’ – Marc-Uwe Kling & Astrid Henn

ISBN: 9789021461809

Bij het openslaan van De kersthaas springt de opvallende binnenkant in het oog. Deze is gevuld met kippen die zich in allerlei houdingen wringen om dingen te doen als jongleren met eieren, een hardloopwedstrijd met eieren op de rug of schaatsen. Kortom genoeg te ontdekken voor jong en oud. En het tovert een glimlach op het gezicht bij het zien van de capriolen die uitgehaald worden. Dit kostelijke prentenboek is geschreven door Marc-Uwe Kling, en Astrid Henn maakte de prachtige kleurrijke illustraties bij het verhaal. De scherpzinnige vertaling is door Jaap Robben gemaakt, die eerder voor de vertaling van de internationale bestseller De Neehoorn van Marc-Uwe Kling veel lof ontving.

Kinderen die de dingen anders willen doen dan hun ouders, zullen dit prentenboek zeker aanspreken. Ouders hebben vaak verwachtingspatronen van hun kroost en zijn teleurgesteld als zij deze die niet waarmaken. Want, een traditie is er niet voor niets, maar dat is iets waar de zoon van de Kerstman door een slimmigheidje een stokje voor gaat steken. Kerstman worden vindt hij maar niets, omdat de zon meer zijn voorkeur heeft. Door een slimmigheidje weet hij zijn vader om de tuin te leiden, daar de Kerstman alle wensen van kinderen moet vervullen. En zijn grootste wens is Kersthaas worden.

Op elke bladzijde valt er wel iets te ontdekken, en dát, in samenhang met het verhaal dat grotendeels op rijm gesteld is, maakt het voorlezen of lezen een waar feest. Robben heeft een knappe vertaling gemaakt van dit oorspronkelijk in het Duits uitgegeven verhaal. Mede daardoor is het een ware prestatie dat hij de vele rijmende zinnen heeft weten te vertalen naar opnieuw rijmende zinnen. Stiekem ben ik best wel een beetje benieuwd naar hoe het Duitse prentenboekje leest. En last but not least, door de fleurige illustraties komt dit grappige boekje tot leven.

De moraal van dit verhaal: je kunt alles worden wat je wilt, als je het maar goed aan blijft geven en er moeite voor doet. De kersthaas laat bij iedereen een glimlach op het gezicht verschijnen. En is geschikt voor 5+. Dit komische vertaalde prentenboek krijgt 4 sterren.

Genre: Kind & Jeugd
Uitgever: Volt
ISBN: 9789021461809