‘Merry Crisis’ – Nina Verheij

ISBN: 9789464945164

Nina is theeleut, kattenmoeder en seriebinger. Als kind schreef ze een verhaal over katjes die uit een cake geboren werden en dit belandde uiteindelijk in de bibliotheek van haar school. Rond die tijd schreef ze ook haar eerste thriller, Een graf zonder naam.

Ze studeerde Nederlandse taal en cultuur aan de universiteit en volgde daarna nog een master taalbeheersing. Na 8,5 jaar werken in de marketingwereld, een periode waarin ze nauwelijks schreef, heeft ze in 2016 het roer omgegooid. Ze trok 2,5 maanden door Australië en daar ontstond de thriller Fatale keuzes. Ze richtte ook “Backwords” op, een online schrijfcursus. Daarna zagen nog thrillers van haar het levenslicht zoals Geheugenspel en Blinde wraak. Ze schreef ook voor het goede doel Thuisloos (kortverhalen voor jongeren die beter verdienen), Instinct (kortverhalen voor dierenwelzijnsorganisaties en Een warme Kerst (Kortverhalen ten voordele van een organisatie die warme maaltijden voorziet aan slachtoffers van de watersnoodramp van 2021). Met Merry Crisis waagde ze zich aan een Kerstnovelle.

Olivia gaat in Merry Crisis met haar vriendin Nora op familieweekend om Kerst te vieren. Het oorspronkelijke plan was dat Nora haar coming-out zou doen en Olivia zegt toe om haar beste vriendin hierin te steunen. Wanneer ze aankomen in het vakantiehuis, krabbelt Nora echter terug en verzint ze snel een ander verhaal over de aanwezigheid van Olivia. Olivia wil haar vriendin niet in de steek laten en besluit dit nieuwe toneelstukje mee te spelen. Zo krijgt het weekend wel een heel andere wending. Houden ze de leugen vol en wordt het een Kerst vol leugens? Dat lees je in deze feelgood Kerstnovelle.

De cover toont ons een poort met besneeuwde dennen, kerstrozen, blinkende gouden letters en een ontspannen, lachende vrouw. Ik vind het geheel persoonlijk iets te druk en het zou me niet triggeren om het boek te kiezen. De titel en de korte inhoud deden wel hun werk en konden me overtuigen om deze novelle te lezen.

Alle ingrediënten voor een echte Kerstige feelgood zitten in deze korte novelle van 54 bladzijden verwerkt: humor, romantiek, intriges en een portie voorspelbaarheid. Familiebanden, een maretak, een kersttrui en de gevulde kalkoen maken het geheel compleet. Ondanks de luttele 54 bladzijden weet Nina Verheij toch de nodige diepgang te geven aan de personages en de familie in zijn geheel. Je leert gewoontes kennen, maar ook hoe de familieleden zich tot elkaar verhouden, de problemen die zich hebben voorgedaan enz.

Het verhaal wordt rustig opgebouwd naar het einde toe, Nina haast zich niet om in het beperkt aantal pagina’s alles verteld te krijgen. Ze heeft een hele aangename en rustige manier van schrijven. Nina vertelt het verhaal vanuit Olivia dus je zit mee op de eerste rij.

Het einde is, in mijn bescheiden ogen, ietwat voorspelbaar. Maar hoort dat niet zo bij een Kerstverhaal? Dat hoort toch wat zeemzoeterig te zijn.

Merry Crisis is een heerlijk, behapbaar tussendoortje om tussen de feestjes en maaltijden door even te bekomen. Het leest heel vlot en het is snel uit. Na het lezen van deze novelle ben je instant in Kerstmodus, met alle romantiek en liefde die daarbij hoort. Daarom krijgt het van mij 4 Kerstige sterren.

Ellen

Genre: feelgood – novelle
ISBN: 9789464945164