‘De Heraklesmoorden’ – Alexander Olbrechts

ISBN: 9789464640502

In de Vlaamse zoo Planckendael worden een leeuw en zijn verzorger op een huiveringwekkende wijze vermoord. In het voorhoofd van de man staat het Romeinse cijfer I gekerfd. Niet veel later wordt er een nieuw slachtoffer aangetroffen, ditmaal met het cijfer III. Hoofdinspecteur Rudi Smeets onderzoekt de zaak, waarbij hij niet alleen jacht maakt op de dader, maar ook op zoek gaat naar een vermiste man die mogelijk het volgend slachtoffer is. De druk op Smeets’ team is torenhoog. Kan hij nog meer slachtoffers voorkomen? Voor de Heraklesmoordenaar is alvast geen enkel dier of mens veilig…

Met De Heraklesmoorden heeft Alexander Olbrechts een spannende en ijzersterke thriller neergezet. Het boek maakt deel uit van ‘De mythosmoorden’ reeks, waarin zoals de naam al aangeeft er telkens een bepaald mythologisch verhaal als thema wordt gekozen. ‘De mythosmoorden’ bevat verder nog de thrillernovelle De tantalusmoorden – te lezen in het boek Fatale Ontmoeting – en het gratis kort verhaal Jongen zonder naam. Met laatstgenoemde behaalde hij de tweede plaats in De Zilveren Strop 2022. Alexander Olbrechts debuteerde in 2020 met Gevlinderd. Vorig jaar verscheen zijn tweede boek Het eindigt met jouw dood.

Het verhaal weet je vanaf de eerste bladzijde te boeien. Op een vertellende manier start het verhaal in de dierentuin, waarbij de spanning niet lang op zich laat wachten. De toon is gezet, en houdt dit het hele verhaal vol. Met gemak, zo lijkt het. Gruwelijke taferelen worden hierbij niet geschuwd, dus het is geen boek voor lezers met een zwakke maag. Al zorgt een vleugje humor hier en daar er wel voor dat de gruwel verteerbaar is. De plot zit op geniale wijze in elkaar, waarbij Olbrechts je meerdere keren op het verkeerde been weet te zetten. Met als grootste verrassing het verbazingwekkende einde. Dat sluit het verhaal huiveringwekkend goed af.

De Heraklesmoorden behandelt de oude Griekse mythe van Herakles. Hij is vooral bekend om zijn twaalf werken die hij moest uitvoeren in opdracht van koning Eurystheus. Deze gruwelijkheden zijn zeer goed uitgewerkt in het verhaal, met telkens een duidelijke link naar de oorspronkelijke mythe. Een ware strijd op leven en dood. Dat het verhaal rond dit hoofdthema draait, mag duidelijk zijn. Ter afwisseling wordt er ook ingezoomd op het privéleven van hoofdinspecteur Smeets, die thuis zijn eigen strijd voert met zijn vrouw Odette. Luchtig kun je de sfeer bij hen thuis niet noemen, maar voor de lezers is dit niet-bloederige gevecht een welkome en humoristische afwisseling.

Er is duidelijk veel aandacht besteed aan het geloofwaardig neerzetten van de personages. Rudi Smeets is een humeurige achtenvijftigjarige man met een bar slecht huwelijk. Koffie is zijn grootste redmiddel, daar drinkt hij dagelijks sloten van. Een intrigerend personage, dat het verhaal zeker kleur geeft. Zijn team bestaat verder uit de ervaren en volhardende vrouwelijke inspecteur Delfine De Meester, en de onzekere beginneling Lucas Vermeers. Vooral het contrast tussen veteraan Rudi en de net gestarte Lucas wordt sterk uitvergroot, net als hun totaal verschillende karakter. Daarnaast is er ook een belangrijke rol weggelegd voor de slachtoffers van de Heraklesmoordenaar. Door deze personages eveneens goed uit te werken, krijg je een soort van connectie met hen, waardoor de schok na de gruwelijkheden nog harder binnenkomt.

Alexander Olbrechts heeft een directe en beschrijvende schrijfstijl, wat maakt dat je als lezer al snel weet waar je aan toe bent. De moorden en bijbehorende handelingen worden expliciet omschreven. Ook dieren worden hierbij niet gespaard, wat het zelfs nog een tandje wreder maakt. Als extraatje zijn er in het boek meerdere illustraties toegevoegd. Deze verwijzen telkens naar Herakles en de twaalf werken, waarmee de link naar de mythe nu ook visueel aanwezig is.

De Heraklesmoorden is een zenuwslopende thriller die je als lezer nog lang zal bijblijven. Mythologie verwerkt in een thriller is een uitstekend bedacht concept, en de kunde van Olbrechts weet dat idee dan ook nog eens perfect uit te werken. Het is nu uitkijken naar het volgende boek in ‘de mythologiemoorden’. Vijf sterren!

Uitgever: Godijn Publishing
ISBN: 9789464640502
Aantal pagina’s: 415