‘Soms komt niet thuis wat vertrokken is’ – Jos Govaarts en Mark de Groot

ISBN: 9789464640847

Jos Govaarts en Mark de Groot schrijven samen een nieuwe reeks boeken die zich afspelen rond de Westerschelde onder de naam De Scalda moorden. Jos Govaarts is van oorsprong bedrijfsarts maar inmiddels niet meer praktiserend. Hij is nu vooral schrijver van romans. In zijn romans wil hij vooral het effect van gebeurtenissen op mensen beschrijven. Mark de Groot is docent Engels in Middelburg en auteur. Schrijven zit in zijn bloed zoals hij zelf zegt. Het boek wordt aangeprezen als ‘Scandi Noir ontmoet Britse detective in De Scalda Moorden’. Dat maakt me nieuwsgierig, ik wil dit boek graag lezen. Het boek laat op de cover de vuurtoren van Vlissingen zien; dat maakt gelijk duidelijk waar dit boek zich afspeelt.

Het boek begint met de vondst van de resten van Nathalie Schoenen, een studente aan de zeevaartschool. Inspecteur Hugo Noot, die destijds als jonge agent betrokken was bij de zaak van de verdwijning van Nathalie, wordt belast met het onderzoek. De vermissing van Nathalie en de vondst van haar lijk een 20 jaar later, laten zaken zien die toen en nu verdacht zijn. Wat verbergt de directeur van het bouwbedrijf die net begonnen was met de bouw op de vindplaats. Waarom is hij zo gefrustreerd? Is dat alleen omdat zijn project vertraging oploopt of speelt er meer? Wat te denken van Hugo zelf, welke geheimen draagt hij mee en wat zijn de gevolgen als dat uitkomt? Wat moet ik denken van de ouders van Nathalie die stiekem nog steeds hopen dat ze toch nog thuiskomt. Het bericht van haar dood heeft grote invloed op hun leven. Maar leven ook zij met geheimen?

Wat ik zo knap aan dit boek vind, is de beschrijving van de dilemma’s van de hoofdpersonages. De frustratie van Hugo dat hij Nathalie nooit gevonden heeft, waarom heeft hij destijds zijn intuïtie niet gevolgd? Nu is het definitief te laat. Wat de verdwijning van Nathalie met haar ouders heeft gedaan en hoe de vondst van haar resten alles weer naar boven laat komen. Naar mijn mening is dit op een goede manier neergezet. Geen aan alcohol en/of drugs verslaafde politieagent die niet met gezag om kan gaan vanwege een zaak zoals hier de verdwijning van Nathalie. Nee niets van dit alles, wel een agent die worstelt met vragen en dilemma’s maar toch ook positief in het leven staat.

Doordat het boek in Nederland afspeelt vind je veel herkenning en kan je je makkelijker identificeren met de personages. Het boek leest makkelijk weg en je wordt als lezer uitgedaagd om mee te denken. Ik heb genoten van de mooie zinnen waarbij een situatie beeldend wordt gemaakt:

Zoals ‘Zijn bord ellende wordt een buffet, of hij nu opneemt of niet’ of deze ‘zijn broekspijpen fladderen als lamme vleugels’. Dit soort vergelijkingen kenmerken naar mijn mening dit boek.

Ik ben aangenaam verrast door de schrijfstijl van dit boek, dit belooft veel voor de toekomst van deze serie. Scandi Noir is volgens de Wikipedia geschreven vanuit het standpunt van de politieagent en speelt zich af in Scandinavië. Eenvoudig taalgebruik, zonder gebruik van beeldspraak kenmerkt de stijl. Het is het tegenovergestelde van de Britse detective die gekenmerkt wordt door de whodunitstijl. Die beschrijving gaat volgens mij compleet mank. Zullen we het dan maar ‘Dutch White Detective’ noemen? Ik geef het boek 4 sterren en kijk uit naar een volgend deel in deze serie.

Uitgever: Godijn Publishing
ISBN: 9789464640847
Aantal pagina’s: 385