‘Verknipt’ – Eveline Karman

ISBN: 9789026164705

Eveline Karman is naast schrijfster ook columniste. Haar korte verhalen en reportages zijn onder andere te lezen in bekende vrouwenbladen zoals de LINDA, Glamour en VROUW (Dagblad De Telegraaf). In 2014 verscheen het eerste boek van Karman; Verstrikt. Een boek over de high class prostitutie. Haar nieuwste boek liet even op zich wachten maar in februari 2023 verscheen Verknipt.

Verknipt gaat over de Iers-Nederlandse Emma Doyle die al vele jaren worstelt met de onverwachte zelfmoord van haar broer Arvid. Ze kan dit maar moeilijk verwerken en grijpt naar de drank. Inmiddels is Emma, met hulp van haar therapeut Leonie, al geruime tijd clean. Ze probeert haar leven op te pakken en stort zich op het bakken van koekjes en cupcakes voor particulieren. Als ze op de plek waar haar broer overleed een ketting en een geheimzinnig briefje vindt, gaat ze op zoek naar wat er werkelijk met haar broer gebeurd is. Er blijken een hoop mensen te zijn die de waarheid hierover liever geheim houden.

Mijn oog viel in eerste instantie op de cover van het boek. De knalblauwe titel en de rode scharen van de kreeft knallen van het boek. Daarnaast kijkt het meisje op de cover je zo indringend aan, dat je het boek wel op moet pakken om te kijken waar het verhaal over gaat.

De schrijfstijl van Karman is snel en alles behalve ingewikkeld. Hierdoor leest het boek vlot weg. Elk hoofdstuk begint met de aanduiding over wie het hoofdstuk gaat en in welke tijd het verhaal zich afspeelt. Zo kom je als lezer meer te weten over Emma, maar ook over haar vader Jonathan en haar scharrel Wolf. De andere twee karakters roepen voornamelijk vragen op die aan het einde van het boek pas duidelijk worden.

Na enkele hoofdstukken heb je al het idee dat er iets niet klopt. Personages als de therapeut van Emma en haar vader vertellen niet kloppende verhalen of halen rare streken uit. Zo reageert Leonie ineens niet meer op telefoontjes, terwijl Emma haar zo hard nodig heeft tijdens een terugval. En ook haar vader Jonathan doet rare dingen, hij haalt bijvoorbeeld alle posters weg die Emma geplakt heeft na het vinden van het kettinkje van haar broer Arvid. Hierdoor ga je als lezer steeds meer twijfelen aan gebeurtenissen.

Op het einde van het boek, waar het voor de lezer pas écht spannend wordt, kon ik niet stoppen met lezen. Door de onverwachte wending, deze had ik ook zeker niet zien aankomen, kon ik niet stoppen met lezen. Langzaamaan vallen de puzzelstukjes één voor één op zijn plek en worden alle vragen die de lezer tijdens het lezen van dit boek verzameld heeft, beantwoord.

Verknipt is een scherpe, snelle en spannende thriller. Eentje die je het liefst in één adem uit zou lezen. Het boek krijgt van mij dan ook een dikke 4.5 ster!

Genre: literaire thriller
Uitgever: De Fontein