‘De gouden lepel’ – Jessa Maxwell

ISBN: 9789021035956

Bakcompetities op televisie zoals Heel Holland Bakt en Bake Off Vlaanderen zijn razend populair. Deelnemers proberen steeds de lekkerste, grootste of origineelste taart op tafel te toveren. Het lijkt wel alsof iedereen met bakken begonnen is tijdens de covid-pandemie. Een thriller met als setting Bake Week, maakte mij dan ook nieuwsgierig. Bovendien is De Gouden Lepel een debuut van Jessa Maxwell, die illustrator voor The New York Times is.

Op het Grafton landgoed lopen momenteel de opnames van het tiende seizoen van Bake Week. Het programma werd bedacht door Betsy Martin, die het bovendien ook reeds tien jaar presenteert en jureert. In de loop van vijf dagen zullen zes kandidaten het opnemen tegen elkaar om de prestigieuze prijs ‘De Gouden Lepel’ te winnen. Dit jaar zal er voor het eerst ook een co-presentator zijn, namelijk de beroemde bakker Archie Morris die ook De snijplank presenteert. Hij is arrogant en onvoorspelbaar, wat Betsy helemaal niet zint.

Vanaf dag één loopt er heel wat verkeerd: een kookvuur die op het hoogste stand staat, suiker in de pot waar zout zou moeten zitten, een frigo die open blijft staan tijdens het bakrijzen, … . Het lijkt wel op sabotage. Wanneer er ook een dode valt, is plots iedereen verdacht.

De gouden lepel is een knap debuut, hoofdzakelijk dankzij de originele aanpak van de auteur. Het verhaal bevat hier en daar wat clichés, waardoor het soms wel een voorspelbaar karakter heeft. Maar doordat de auteur gebruik maakt van wisselende perspectieven waarbij ze de deelnemers elk op hun beurt hun verhaal laat vertellen, krijgt het verhaal een originele insteek. De zes deelnemers van Bake Week zijn zeer verschillende personages en vaak elkaars tegenpolen, zoals de hippe jonge Hannah en de gepensioneerde Lottie, of miljardair Pradyumna en hardwerkende Peter. En dan zijn er nog Stella en Gerald die beide ook wel bijzondere karakterkenmerken hebben. Doordat de auteur hen alle zes het verhaal laat vertellen vanuit hun eigen ervaringen, leren we hen wel zeer goed kennen. Ik vond de eerste hoofdstukken waarbij de kandidaten arriveerden op Grafton landgoed, waar de wedstrijd zou plaatsvinden, sterk en origineel weergegeven. Ze hadden elk hun verschillende indrukken over de productie, Grafton, Betsy, … dit afhankelijk van hun eigen achtergrond.

Dit is bovendien geen traditionele thriller waarbij een of andere politierechercheur op zoek gaat naar de dader. Centraal staat niet de moord en de ontknoping van de dader, maar de personages en hun verhalen. Zo is er Stella die haar blits carrière plots opgaf en om te helpen startte met bakken. Hannah is jong en is nog op zoek naar wat ze zou willen in het leven. En Lottie is helemaal niet wie ze zegt dat ze is.

Door de korte hoofdstukken leest het boek zeer vlot. Eenmaal ik erin begon te lezen heb ik het niet meer opzij kunnen leggen, en de spanning werd na iedere sabotage hoger en hoger. Ik wou niet stoppen met lezen tot ik wist wie de saboteur was. Jessa heeft bovendien een aangename schrijfstijl dat een groter publiek zal aanspreken.
Hoewel het verhaal af en toe voorspelbaar was, benam mij dit niet het leesplezier. Het is een knap debuut, van een auteur die veel in haar mars heeft en zeker nog zal groeien. Ik ben al zeer benieuwd naar haar volgende werk! 4 sterren.

Uitgever: Luitingh-Sijthoff
ISBN: 9789021035956
Aantal pagina’s :281