‘Het balboekje’-Mariska Overman

ISBN: 9789047208211

Mariska Overman (1970) heeft theologie gestudeerd en was docente levensbeschouwing en filosofie. In 2017 verscheen haar eerste thriller Hoofdzaak. Van haar, in 2021 verschenen, thriller Noorderlicht zijn de filmrechten verkocht. Samen met haar man heeft ze Bureau MORBidee waarmee ze de dood bespreekbaar wil maken. Het balboekje is haar eerste historische roman.

In het Wenen van 1887 is er voor jongedames van adel maar één ding belangrijk: een geschikte huwelijkspartner vinden. Tijdens deze zoektocht naar de liefde is het balboekje het meest kostbare bezit. Hierin zetten alle mannen, die een dans van de huwbare dame willen, hun naam en met de hoop daarin een geschikte echtgenote te vinden. Zo gaat dat ook voor de jonge gravin Katherina-Anna von Cili; Kathi voor familie en intimi. In haar balboekje staat de naam van dé perfecte huwelijkskandidaat; een knappe hertog die een moderne kijk heeft op het huwelijk en die Kathi oprecht leuk vindt. Maar ook een aantrekkelijke baron heeft zijn naam aan een dans verbonden. Alleen is deze volgens haar ouders niet geschikt, want hij is nieuwe adel.

De vergelijking met Bridgerton is snel gemaakt. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik die boeken niet gelezen heb, maar alleen de series op Netflix heb gekeken. De jongedames moeten op allerlei bals acte de présence geven om een geschikte huwelijkspartner te vinden. Ook hier dragen ze allemaal prachtige jurken en kunnen de heren in het balboekje hun naam noteren. Zelfs een Koninklijke Hoogheid is aanwezig in dit verhaal: namelijk keizerin Sisi. Het verschil is dat Het balboekje zich afspeelt in Wenen en dan wel tientallen jaren later. De sfeer van het Wenen van die periode is goed weergegeven, maar de vergelijking met Bridgerton blijft in je hoofd rondsluimeren.

Aan het eind van de 19e eeuw verandert de wereld en is in Wenen de opkomst van de nieuwe adel. Dit stuit op veel tegenstand van de oude adel. De nieuwe adel is te min voor de oude adel en Kathi mag zich daarom ook niet inlaten met deze mannen. Kathi is een moderne vrouw die niets wil weten van de bestaande opvattingen over vrouwen. Vrouwen mogen alleen maar mooi en gehoorzaam zijn en moeten zo goed mogelijk huwen. Werken is uiteraard ook uit den boze. Kathi komt stiekem in het koffiehuis waar vrouwen niet zijn toegestaan. Behalve dan de vrouwen van lagere afkomst die daar werken. Ze heeft vriendschap gesloten met een van de meisjes die daar werken en zo kan ze in de keuken aanwezig zijn om te kijken naar de zaken die mannen afhandelen, maar waar vrouwen zich niet mee mogen bemoeien.

Ze schikt zich in haar lot, maar zet bij sommige zaken haar vraagtekens. Gelukkig krijgt ze hierbij af en toe hulp van haar jongere broer Jozef en haar ongehuwde tante. Ze moet kiezen tussen de hertog, die van oude adel is of de baron van nieuwe adel en lagere afkomst. Hierbij krijgt ze ook ongevraagd advies van keizerin Sisi. Het wordt een gevecht tussen hart en verstand.

Het balboekje is deel 1 van de Weense dromen serie en leest prettig. Mariska Overman heeft een vlotte schrijfstijl. Ze neemt je mee naar Wenen en het ontbreken van vrouwenrechten. De inwendige strijd en gevoelens van Kathi kan je meevoelen omdat je weet waarom deze keuze voor haar zo moeilijk is. Voor de lezer had het verhaal meer diepgang gekregen als deze innerlijke strijd wat verder uitgewerkt zou zijn; dit had gezorgd voor meer binding met de hoofdpersoon. Dit deel is een enigszins afgerond verhaal, maar je wil wel graag weten hoe het verder gaat met Kathi en of ze de goede keus heeft gemaakt. Aangezien het een boek is van 118 bladzijdes hadden de andere twee delen wat mij betreft wel in één boek mogen zitten zodat je gelijk door kan met Bridgerton meets Weense Wals. Ik waardeer het boek met drie sterren.

Genre: historische feelgood
Uitgeverij: Loft Books
ISBN: 9789047208211