‘Magisch evenwicht: De stad met twee gezichten’ – Salomon Corlyn

ISBN: 9789463083416

Evana is zeventien, en bezit haar hele leven al bijzondere krachten. Deze heeft ze echter niet onder controle. Dan ontmoet ze Shariq, die beweert haar te kunnen helpen in het beheersen en versterken van haar gaven. Vanaf dan beleeft Evana de ene na de andere vreemde en mysterieuze gebeurtenis. Uiteindelijk weet ze niet meer wie ze nog kan vertrouwen in deze stad, waar de inwoners twee gezichten lijken te hebben. De Waterdraak Elliot woont samen met een groepje Draken in de natuur rond de enkele Mensensteden. De komst van Shariq betekent de start van een reeks veranderingen. Elliot krijgt ook de vraag om een vriendin te helpen bij het verzorgen van haar eieren. Ze moet hierdoor een moeilijke keuze maken tussen Draak of Mens.

Met De stad met twee gezichten heeft Salomon Corlyn een avontuurlijke young adult fantasy neergezet. Het is het eerste deel in de ‘Magisch evenwicht’ trilogie. Deze trilogie is het begin van de ‘gebroken wereld saga’, en bouwt verder op de wereld uit Drakenvlucht, het boek waarmee Corlyn debuteerde. Hoewel enkele van de personages uit De stad met twee gezichten oude bekenden zijn uit Drakenvlucht, zijn beide boeken perfect los van elkaar te lezen. Het tweede deel De stad met Drakenschimmen is inmiddels ook verschenen.

Het verhaal speelt zich af in de fictieve wereld Eriath. Daar leven naast mensen ook allerlei andere wezens, zoals dwergen, draken, en magiërs. Omdat de personages in het verhaal naar verschillende steden en gebieden gaan, is er een landkaart toegevoegd in het begin van het boek. Heel handig om een visueel beeld van de verplaatsingen te krijgen. Alleen werkt dit minder goed als je het e-book leest. Hetzelfde geldt voor de tweede kaart met de belangrijkste plekken in de stad Nyrah, waar een groot deel van het verhaal zich afspeelt. Zeker een meerwaarde, maar dan vooral voor de lezers van een fysiek exemplaar.

Het is al snel duidelijk dat het verhaal rond Evana en Elliot draait. Je krijgt daarbij de verschillende verhaallijnen mee vanuit hun perspectief. Soms gezamenlijk, maar evengoed apart. Hoe dan ook vloeit alles uiteindelijk in elkaar over. De voortdurende afwisseling tussen beide personages maakt het verhaal extra interessant, en vooral hun onderlinge interactie is intrigerend. De vele afwisseling zorgt tegelijk ook voor de nodige cliffhangers, die talrijk aanwezig zijn. Zo wordt de spanning, die in grote mate aanwezig is, aangewakkerd.

Aan spanning duidelijk geen gebrek in De stad met twee gezichten. In het begin is het even wennen en moet het verhaal nog op gang komen, maar al snel zit je er helemaal in. De vele plottwisten verhogen de spanning nog, waarbij je soms op het verkeerde been wordt gezet. Wie hoort nu bij welke kant bijvoorbeeld. Het meest verrassende is het einde, maar de uitwerking ervan stelt toch een beetje teleur. In plaats van de spannende gebeurtenissen effectief te lezen, moet je het doen met gesprekken erover tussen personages. Het komt wat gehaast over op deze manier. Wel laat het einde duidelijk voelen dat er nog een vervolg aankomt. En de nieuwsgierigheid hiernaar wordt wel geprikkeld.

De personages zijn talrijk aanwezig, en bestaan uit verschillende soorten wezens. Daarvan zijn de belangrijkste grondig uitgewerkt. Evana zie je doorheen het verhaal enorm evolueren, ze wordt steeds meer zelfzeker en leert gestaag met haar krachten omgaan. Ze is wat eigenwijs, en je ziet haar in het begin ook worstelen met haar gevoelens. Je merkt duidelijk aan haar gedrag en uitspraken dat ze nog maar zeventien jaar is. Toch zie je haar ook hier gestaag in groeien. Bij haar avonturen krijgt ze de nodige steun van haar leermeester en de jonge Sabi die ze ontmoet. En natuurlijk is er ook de Waterdraak Elliot, die eveneens een belangrijke rol speelt in het boek. Ze is een speciale draak die haar vrijheid en mensenvriendin verkiest boven traditie en familie.

Salomon Corlyn heeft een eenvoudige en beeldende schrijfstijl die zeer goed past bij de fantasywereld waarin het verhaal zich afspeelt. De draken en magiërs zijn nauwkeurig beschreven waardoor het lijkt alsof je ze zelf hebt ontmoet. Een sterk punt, dat een must is in een fantasy vol met allerlei creaturen. Daarnaast verwerkt de auteur meerdere thema’s waar young adults zich in kunnen vinden, zoals het ontdekken van je geaardheid, in jezelf geloven, leren hulp vragen en op je eigen benen staan. Drie sterren voor De stad met twee gezichten.

Genre: fantasy
Uitgever: Zilverbron
ISBN: 9789463083416