‘Gevlinderd’ – Alexander Olbrechts

‘Gevlinderd’ – Alexander Olbrechts

‘Gevlinderd’ – Alexander Olbrechts

ISBN: 9789464050844

Gynaecologe Lydia (Lys) Muysen kampt met een zware depressie en alcoholverslaving vanwege een heftig verleden. Om dit te proberen te verwerken volgt ze therapie. Lys’ kinderjaren werden getekend door de afwezigheid van haar vader en de ziekte en het overlijden van haar broer Gabriel. Ook blijkt Lys onvruchtbaar te zijn, en maakt haar man tot overmaat van ramp zijn secretaresse zwanger. Wanneer er een seriemoordenaar actief is, komt deze steeds dichter bij Lys. Wordt zij het volgende slachtoffer?

Met Gevlinderd heeft Alexander Olbrechts een spannende psychologische thriller neergezet. Het is daarmee het debuut van deze Vlaamse auteur. Olbrechts bracht de thriller in eerste instantie in eigen beheer uit in mei 2020. In mei 2022 is Gevlinderd heruitgebracht door Godijn Publishing. In december 2021 verscheen zijn tweede thriller Het eindigt met jouw dood.

Het verhaal start al onmiddellijk erg spannend. Je wordt daarbij al direct geconfronteerd met het werk van de seriemoordenaar. Dat maakt dat je als lezer snel verder wilt lezen. Het is een blik in de toekomst, want daarna keert de verhaallijn terug naar zo’n anderhalve maand geleden. We maken kennis met gynaecologe Lydia, waar we al een glimp van zagen, en volgen haar in haar werk en daarbuiten. De spanning zakt op dat moment wat in, wat wel jammer is. Maar hoe beter je haar leert kennen, hoe intrigerender alles wordt. Waardoor ook de spanning na een tijdje weer toeneemt. Zeker wanneer de seriemoordenaar terug op het toneel verschijnt. De plotwending op het einde is zeer verrassend en leidt tot een onverwachte maar geloofwaardige ontknoping.

Gevlinderd is ingedeeld in drie delen: de dokter, de moordenaar en de vlinderman. Elk deel focust op een bepaald onderdeel van het verhaal, en bouwt op die manier de plot op. In het eerste deel krijg je een duidelijk beeld over Lys. Dit zowel op haar werk als op haar als persoon. Ook haar verleden komt hierbij aan bod. Vanaf het tweede deel komt het thrillergehalte naar boven. Er worden verschillende moorden gepleegd waarbij vrouwen genitaal worden verminkt. Hoe verder het verhaal vordert, hoe dichterbij de seriemoordenaar komt bij Lys. De afloop van deze spannende en gruwelijke verhaallijn volgt in het laatste deel.

Alexander Olbrechts besteedt veel aandacht aan de uitwerking van zijn personages. Vooral gynaecologe Lydia Muysen is tot in de puntjes neergezet. Lydia is een vrouw die klasse uitstraalt en goed is in haar werk. Dit is echter vooral uiterlijke schijn. Lys kampt namelijk met een aantal traumatische gebeurtenissen. Hiervoor gaat ze naar een psycholoog. Via die sessies krijg je een goed inzicht in hetgeen Lys is overkomen. Enkele flashbacks naar het verleden ondersteunen dit. Interessant ook is dat je meekrijgt wat Lys denkt. Dit wordt in cursief neergezet en je merkt al snel dat dit vaak het omgekeerde is van hetgeen ze zegt. Ook een vleugje sarcasme is duidelijk te merken in Lys’ gedachten. Absoluut een meerwaarde. Door in te spelen op deze gedachten van het hoofdpersonage wordt er een extra dimensie gecreëerd.

Enkele thema’s die worden aangehaald in Gevlinderd zijn familiale problemen, verlies en alcoholverslaving. Deze worden op een integere en goed doordachte manier in het verhaal verwerkt. Olbrechts schrijft met kennis van zaken, wat je duidelijk merkt aan de realistische neerzetting van de medische elementen. Daarnaast is zijn schrijfstijl meeslepend en detaillistisch. Je ziet op die manier als het ware alles voor je ogen verschijnen. Ook het leestempo ligt hoog, met dank aan de korte hoofdstukken.

Gevlinderd is een zeer sterk debuut van Alexander Olbrechts. Hij weet je als lezer te boeien en te blijven vasthouden, zelfs als de spanning even wat wegzakt. Elk detail is van belang en heeft zijn plaats in het grotere geheel. Het einde vat het boek in één woord samen: geniaal! 4,5 sterren

Uitgever: Godijn Publishing
ISBN: 9789493266902
Aantal pagina’s: 229