‘De gelukscoach’ – Lizette van Geene

ISBN: 9789461098603

Lizette van Geene schrijft commerciële en journalistieke teksten, korte verhalen en educatieve publicaties in haar eigen vakgebied (arbeidsmarkt en loopbaanbegeleiding). Ze was tien jaar freelance recensente literatuur bij het Eindhovens Dagblad en werkt als schrijfcoach. Haar verhalen verschijnen sinds 2004 in verschillende magazines. David en andere bewijzen van liefde is haar eerste roman, gepubliceerd in 2013. In augustus 2017 verscheen haar verhalenbundel Een nacht om te horzelen en in oktober 2020 Onder de Italiaanse zon bij uitgeverij Harlequin. In juli 2023 verscheen de novelle Frans hartenspel bij uitgeverij De verhalenfabriek. Hier verscheen ook haar nieuwste novelle De gelukscoach.

In De gelukscoach leren we Simone kennen. Simone, kortweg Siem, is afgestudeerd als psychologe. Na haar studie opende ze een boekenwinkeltje waar ze vertaalde Franse literatuur verkoopt. Maar soms geeft het leven je signalen die je onmogelijk kunt negeren. Siem krijgt op korte tijd drie signalen die haar doen besluiten om haar leven over een andere boeg te gooien, ze wil gelukscoach worden. Ze wilt op recept boeken voorschrijven voor allerlei vragen en problemen die naar boven komen tijdens een goed gesprek. Haar boekenwinkel is dan de apotheek voor deze recepten, een soort bibliotherapie dus. Want “lezen doet genezen”.

Het grote kerstweekend met de familie staat voor de deur en wie zijn er betere proefpersonen dan haar eigen familieleden? Het ideale moment voor een goed gesprek, maar ook om te bewijzen dat ze een zelfstandige vrouw is met veel zelfvertrouwen. Ze start vol goede moed aan de gesprekken. Maar wil ze de familiegeheimen die komen bovendrijven wel kennen? Kan het “kneusje” van het gezin bewijzen dat ze meer in haar mars heeft dan haar gezinsleden denken? Dat lees je in De gelukscoach.

De cover van het boek sprak mij wel aan. Het heeft alles wat een winterse feelgood nodig heeft. Het is warm, zoet en uitnodigend. Het geheel past ook mooi in het verhaal.

Lizette van Geene heeft een aangename, humoristische schrijfstijl. Ze vertelt het verhaal vanuit Siem, waardoor je onmiddellijk op de eerste rij zit. De auteur deed me meermaals lachen en glimlachen met haar humor en de stunteligheid van Siem “Ik voelde me inmiddels net zo feestelijk als een kerstkonijn”.

Door de coaching gesprekken slaagt Lizette van Geene er, ondanks het beperkt aantal pagina’s, toch in om de personages diepgang te geven. Je leert hun emoties, hun onzekerheden en hun kleine kantjes kennen. Ze boort ook verschillende thema’s aan zoals de ziekte van Alzheimer, onzekerheid, angst voor de toekomst, een verstoord zelfbeeld en Alopecia. Persoonlijk vind ik het knap dat de auteur er in geslaagd is om, ondanks de zwaardere thema’s, toch een kerstige, luchtige en humoristische novelle neer te pennen.

De psychologe in Siem lijkt tijdens de gesprekken soms ver weg, haar onhandigheid in sociale contacten is aandoenlijk. Ook al is het een kort verhaal, toch is er een mooie opbouw naar de plot toe. De auteur weet er mooi de spanning in te houden.

Zoals De verhalenfabriek het zelf zo mooi zegt over haar verhalen, is dit een heerlijk tussendoortje. De gelukscoach is grappig, leest vlot en is, door het toch wel speciale onderwerp, eens iets anders dan de andere kerstverhalen. Het is de naam feelgood meer dan waardig!

Om af te ronden geef ik graag nog een mooie quote van de filosoof Kierkegaard mee die Siem graag gebruikt: “Het leven is geen probleem dat moet worden opgelost, maar een realiteit die moet worden ervaren.”

Van mij krijgt deze novelle 4 warme, zoete sterren.

Ellen Boutsen

Genre: novelle – feelgood