‘De botanist’ – M.W. Craven

ISBN: 9789021040202

De botanist is alweer het vijfde deel van M.W. Cravens detective serie met Washington Poe en Tilly Bradshaw als protagonisten. Samen lost dit eigenzinnige duo alle onoplosbare misdaden op. De boeken van deze serie komen steeds bovenaan de bestsellerlijsten te staan en zijn wereldwijd vertaald.

Engeland wordt geteisterd door een nieuwe mediageile seriemoordenaar. Hij vermoordt de meest gehate mensen en wordt al snel ‘de botanist’ genoemd. Hij stuurt hen eerst een gedicht met een gedroogde bloem als waarschuwing. Zelfs met veiligheidsmaatregelen slaagt hij er nog in hen te vermoorden. Poe en Bradshaw staan voor een raadsel. Estelle Doyle, de patholoog, die hen anders bijstaat, kan hen ook niet helpen. Zij wordt namelijk verdacht haar vader vermoord te hebben. Poe probeert haar bij te staan waardoor hij twee misdadigers probeert te vatten. Zal hij erin slagen Estelle te helpen en de seriemoordenaar bij de kraag te vatten?

YES, hij is terug! Nadat Dode hoek een teleurstellend vierde deel was geworden van de Washington en Bradshaw serie, heeft de auteur zich herpakt en hoe! Het lijkt erop dat M.W. Craven in De botanist de perfecte misdaad heeft gecreëerd. Het lijkt onoplosbaar en hij laat zijn lezers van de ene verbazing in de andere vallen. Het verhaal zit vol onverwachte plottwisten en heeft ook heel wat bijzondere invalshoeken. De voorspelbaarheid die soms aanwezig is, wordt de auteur volledig vergeven doordat het spanningsniveau hoog is.

De excentrieke en ongeremde Tilly Bradshaw blijft een bijzonder personage en de auteur zet haar terecht meer in het spotlicht. Hoe leuk zou het niet zijn moest er een serie komen met enkel haar als hoofdpersonage? Ik ben nu al fan. Poe leren we in De botanist beter kennen. M.W. Craven zal een andere kant, de meer gevoelige, van hem tonen. Onder zijn ruwe bolster zit er toch nog een softie. Ik twijfel nog een beetje aan wat ik ervan vind dat Estelle nu bij het duo Bradshaw-Poe komt. Dit zal een beetje afhangen van hoe de auteur deze verhaallijn verder zal laten evolueren in de volgende boeken. Ik hoop dat de bijzondere connectie tussen Poe en Tilly in stand blijft, want dit is net wat deze serie zo bijzonder maakt.

De auteur hanteert een filmische stijl, waardoor je als lezer de setting zo voor je ziet. Maar ook de personages zijn goed uitgewerkt. De meest hatelijke figuren van Engeland zijn echt stereotypisch: de vrouwenhater, de racist … . Als lezer heb je geen medelijden met wat hen wordt aangedaan, integendeel, door hun ongemanierde gedrag ga je begrijpen waarom net zij uitgekozen worden door de botanist.

Het verhaal zelf leest razendsnel, dit door de korte hoofdstukken. Hoewel dit een redelijk lijvig boek is van net gaan vijfhonderd pagina’s bevat het 141 hoofdstukken. Soms begreep ik niet goed waarom de auteur weer een nieuw hoofdstuk startte, het leek soms overbodig. Wat langere hoofdstukken hadden het lezen misschien wat aangenamer gemaakt.

Tot slot nog een kort woordje over de cover, meestal doe ik dit niet, enkel als die echt de moeite waard is zoals nu. De foto op de omslag is fascinerend, telkens als ik het boek opnam zag ik er iets anders in. Het is zeer symbolisch, een rode roos met prikkeldraad errond, en spreekt dan ook tot de verbeelding. Door de cover is het zo één van die boeken geworden die je zo oppikt wanneer je ze in de boekhandel ziet liggen en terecht. Dit boek is een knaller en mag beoordeeld worden aan zijn cover.

De botanist is een ontzettend spannende thriller, hoewel het af en toe iets voorspelbaar was, lijkt de onoplosbare en perfecte misdaad een appeltje-eitje voor Washington Poe en Tilly Bradshaw. 4 sterren.

Uitgever: Luitingh-Sijthoff
ISBN: 9789021040202
Aantal pagina’s: 416