Café Zon & Zee 5 – Een eilandbruiloft – Jenny Colgan

ISBN: 9789021030814

Flora’s hotel, op het Schotse eiland Mure, bereidt zich voor op het grootse huwelijk van de veeleisende Olivia. Ze is jaren geleden vertrokken van het eiland en heeft sindsdien niet laten blijken dat ze het eiland (en de bewoners) mist. Nu moet alles op alles worden gezet om haar huwelijk tot een plaatje te maken. Ondertussen probeert Flora ook haar eigen bruiloft met Joel te regelen. Het valt nogal tegen wanneer hij andere ideeën blijkt te hebben over hun huwelijksdag.
Ook Lorna en Saif hebben zo hun lastige momenten. De plaatselijke schooldirectrice en de huisarts proberen hun relatie geheim te houden om zijn zonen te beschermen. Dat blijkt erg lastig, want als zij zich zo om de jongens bekommeren, wie zorgt er dan voor hen?

Een eilandbruiloft is het vijfde en tevens laatste deel van de Café Zon & Zee-serie van Jenny Colgan, waarin ze de lezer weer meeneemt naar het prachtige eiland Mure. Dit laatste is meteen het punt waar de schrijfster erg goed in is: het beeldend weergeven van de omgeving. Als lezer wandel je mee met de personages en – in dit boek – mag je als gast de feestelijkheden mee beleven.

Hoewel de personages in de inleiding kort uitgelegd werden, was het voor mij – in het begin – best ingewikkeld om te weten wie welke band heeft. Wanneer je voorgaande delen gelezen hebt, is dit uiteraard geen probleem. Het heeft er wel voor gezorgd dat ik nieuwsgierig ben geworden naar de vorige delen, zodat je ook de achtergrond van de karakters beter begrijpt.

Jenny Colgan heeft de personages goed neergezet. Je weet als lezer precies wat er in ze omgaat en wat ze bezighoudt. In het begin van het verhaal was Flora wat onstandvastig in haar keuzes. Net op het moment dat je als lezer vindt dat ze wat meer daadkracht uit mag stralen, gebeurt dat ook. Zowel Flora als Olivia groeien merkbaar gaandeweg het verhaal. Het is erg goed gekozen dat de lieve, zachtaardige Flora tegenover de harde, soms nukkige Olivia wordt gezet. Ook de jaloezie onder de zussen Olivia en Jan is vermakelijk. Ik vond de laatste twee personages allebei in het begin onuitstaanbaar en vroeg me daardoor regelmatig af wie van de twee de minst erge was.

De schrijfster neemt regelmatig een zijspoor in de zinnen, waardoor de zinnen soms erg lang zijn en er van de kern van het verhaal afgeweken wordt. Daardoor verdwijnt af en toe de essentie naar de achtergrond. De verhaallijn lijkt vooral gericht op de personages. Het is jammer dat de dagelijkse beslommeringen van het hotel daardoor bijna niet worden verteld. Hoewel het prettig is dat de lezer de personages goed leert kennen, lijkt het me logisch dat de dagelijkse bezigheden ook gewoon doorgaan.

Jammer genoeg vond ik de gehele verhaallijn nogal langdradig. De auteur ging lang door over welke gasten er wel of niet op de bruiloft komen. Er gebeurt naar mijn mening te weinig waardoor mijn aandacht af en toe verslapte. Het verhaal richt zich specifiek op de bruiloft (de titel is niet voor niets Een eilandbruiloft), maar het lijkt alsof alles daar om draait. Er had zeker iets meer vaart in kunnen zitten. Helaas werd mijn nieuwsgierigheid in het verhaal niet aangewakkerd. Ook het einde is voor mijn gevoel niet helemaal het einde. Hoewel ik heb genoten van de Happy Ever After-serie, kon dit boek me niet helemaal raken. Ik vind Een eilandbruiloft 3,5 sterren waard. Vooral door de levendige omschrijving en de (meestal) mooie karakters!

Uitgever: Luitingh-Sijthoff
ISBN: 9789021030814
Aantal pagina’s: 352