Blogtour ‘Nadorst’ – Marly van Otterloo

ISBN: 9789461098122

Marly van Otterloo werkte als consultant/trainer en creatief therapeute. Ze startte haar auteurscarrière met het schrijven van kinderenboeken, waaronder Job, de ontsnapte gevangene & ander gedoe, Beetje Boos, Hap snap hap, …. In 2009 schreef Van Otterloo haar eerste roman Leuke mannen zijn getrouwd. Ook heeft ze verschillende scenario’s op haar naam staan, waaronder voor de populaire Nederlandse serie Flikken Maastricht. Nadorst is een intrigerende cosy crime en de derde roman van haar hand.

Liset geeft als trainer een cursus over alcohol in het verkeer aan bestuurders die betrapt zijn met een glaasje te veel op. Dit is verplicht als ze hun rijbewijs willen behouden. Na een zware lesdag staat de politie ’s avonds voor haar deur. Blijkbaar is iemand uit haar klas overleden. Vermoord. In de weken die nadien volgen, vallen er nog meer slachtoffers. Het verleden eist zijn tol, zowel voor Liset als voor sommige cursisten. Kan ze zelf uit dit wespennest blijven?

De cover valt onmiddellijk op met zijn blauwe kleur en groot glas wijn. Het past perfect bij het verhaal, want na het lezen van de flaptekst heb je al door dat alcohol een zeer belangrijk thema is. Ook de titel is in die zin goed gekozen. Het boek trekt zeker de aandacht in de winkel, en maakt je als lezer nieuwsgierig naar de verhaallijn.

Wanneer je het boek – of het e-book in mijn geval – openslaat, zie je zo’n typische spreukentegel met daarop: “Ik kan niet rijden, ik moet nog drinken”. Deze spreuk past helemaal bij het boek, zeker als je de groep cursisten beter leert kennen. Ik vind het een grappige en geslaagde opening. Altijd leuk, een auteur met gevoel voor humor. En dat zul je verder in het verhaal nog merken.

Nadorst begint in het nu, ’s avonds na de derde lesdag. Liset is thuis en krijgt de politie over de vloer nadat een van haar cursisten dood is teruggevonden. Over wie het gaat blijft nog lange tijd onduidelijk. Dat houdt de spanning erin. De hoofdstukken in het nu worden afgewisseld met hoofdstukken die terugblikken naar het verleden. Zo gaat de eerste flashback vier weken terug, naar de ochtend vóór de eerste cursusdag. Alle cursisten komen hierin aan bod, net als trainer Liset. Het voortdurend afwisselen tussen heden en verleden creëert een extra laag spanning en spoort de lezer aan om te blijven doorlezen. En je krijgt zo ook een duidelijk beeld van elk personage.

Liset is het hoofdpersonage, maar ook haar cursisten komen alle acht grondig aan bod. De groep is erg divers, met zowel sympathieke karakters als chagrijnige en arrogante personages. Iedereen speelt een rol in het geheel en zowel tijdens de cursus als daarbuiten is er veel interactie tussen de cursisten. Er gebeurt zoveel dat het soms wat overdreven aanvoelt. Ook in hun persoonlijk leven speelt er van alles, en dit zijn zowel grappige als tragische gebeurtenissen. Heel leuk vond ik ook het schema dat Liset maakte als geheugensteuntje na haar eerste les. Hierin staan de belangrijkste gegevens van de cursisten, alsook een tekeningetje van wat hen typeert. Zo draagt Clara een vlinderbril, staat er een fles whisky bij Henk, muzieknootjes bij muzikant Jeffrey en draagt Peter bretellen.

De plot is origineel en zit uitstekend in elkaar. Als in een echte cosy crime staat niet de moord en de daarbij horende spanning centraal, maar zijn vooral de omgeving en de personages van groot belang. Hierdoor duurt het wel even voordat er echt snelheid in het verhaal zit. In het begin is het vooral de personages ontdekken en de structuur van het verhaal gewend worden. De setting is heel goed gekozen, met zo’n verplicht klasje vol mensen die betrapt zijn op het rijden met een slok op. Via de cursus krijgen wij als lezers ook de nodige informatie mee, alsook de belangrijke boodschap dat je nooit mag rijden als je gedronken hebt.

Marly van Otterloo heeft een gedetailleerde en beeldende schrijfstijl. Ze weet je als lezer mee te nemen in haar verhaal, waarbij je zo de beelden voor je ziet. Nadorst zou zomaar een goed scenario voor een film kunnen zijn, iets waar de auteur als scenarioschrijver al mee bekend is. Na een trage start komt er steeds meer tempo in het verhaal en pas op het einde vallen alle puzzelstukjes op hun plaats. Nadorst is een geslaagde cosy crime die 3,5 sterren krijgt van mij.

Genre: cosy crime
Uitgever: De Crime Compagnie
ISBN: 9789461098122