Blogtour ‘Magisch evenwicht 2: De stad met Schimmendraken’ – Salomon Corlyn

ISBN: 9789463084680

De dwerg Morlin is veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf op het Dodeneiland, een plek waar de ergste misdadigers onder de Dwergen naartoe worden gestuurd. Tot hij na tien jaar onverwachts wordt opgehaald om een nog onbekende opdracht te vervullen in naam van de koningin. Het is de start van een bijzondere reis, waarin hij probeert om de vrede tussen de Dwergen, Mensen en Tovenaars te bewaren. Onderweg merkt hij dat er in die tien jaar heel wat veranderd is, en dat de balans in de wereld ernstig ontwricht is geraakt.

De stad met Schimmendraken is het spannende en avontuurlijke tweede deel in de ‘Magisch evenwicht’ trilogie. Nadat we in De stad met twee gezichten kennismaakten met Elliot en Evana, draait dit tweede deel rond Morlin en het Dwergvolk. Dat maakt dat dit tweede deel in grote mate losstaat van het eerste boek, op een aantal linken na. Het gaat voornamelijk om de wereldwijde gevolgen van de gemaakte keuzes en de daaropvolgende gebeurtenissen. Het verhaal is lang niet uitverteld, waardoor ik al uitkijk naar het afsluitende deel in de trilogie. Salomon Corlyn schreef ook nog het afzonderlijke debuutboek Drakenvlucht, dat zich in diezelfde wereld afspeelt.

Wanneer je het boek vasthoudt, valt de tekening op de cover onmiddellijk op. Een goudkleurige drakenkop op een paarsachtige achtergrond. Er zijn ook rookslierten te zien, die als het ware verbonden zijn met het woord Schimmendraken in de titel. Een heel mooi effect, waarvan de link tijdens het lezen duidelijk wordt. Bij het openslaan vind je in het begin twee kaarten. De eerste is een geschetste kaart van Het Zuiderland, het tweede is een landskaart van Nordica, met daarop onder andere Het Zagrasgebergte, Neerdal en Nyroth. Allen plekken waar de Morlin en zijn groep onderweg stoppen tijdens hun vervullen van hun belangrijke taak. Het visueel op kaart meevolgen van deze reis, is absoluut een meerwaarde.

De plot zit verrassend goed in elkaar. Zowel de gevaarlijke zeereis als het verkennen van nieuwe gebieden zorgen voor veel spannende en boeiende gebeurtenissen. Diverse mensengroepen en onbekende creaturen passeren de revue. De beangstigende dromen die Morlin regelmatig teisteren geven het geheel een macaber en magisch tintje. De verhaallijn bouwt gestaag op, waarbij er de nodige tijd wordt besteed aan het leren kennen van Morlin. De stad met Schimmendraken start dan ook op het Dodeneiland, om van daar op een logische en geloofwaardige wijze toe te werken naar het uiteindelijke doel. Het blijft een fantasy verhaal, dus verre van alles is realistisch, maar toch voelt alles natuurgetrouw aan. En dat is een groot compliment voor de auteur.

De personages zijn allen grondig uitgewerkt. Het verhaal draait hoofdzakelijk rond Morlin, die dan ook zijn eigen verhaallijn heeft in het boek. Hij is een eerzame en gewetensvolle dwerg, die het belang van de dwergen boven zichzelf stelt. Dat heeft ook tot de daden geleid waarvoor hij naar het Dodeneiland werd verbannen. Dat hij wordt uitgekozen voor deze opdracht, geeft hem een soort van tweede kans. Hij wil het goede doen en zet zich in voor de vriendschap tussen de mensen en de dwergen. Uiteraard is er ook een persoonlijke queeste bij het aanvaarden van de missie. Wat dit is, wordt al snel duidelijk. Ook Morlins vrienden, zowel mensen als dwergen, zijn hem erg dierbaar.

Vriendschap is een van de hoofdthema’s, naast wraak, voor elkaar opkomen en geloven in jezelf. Dit alles bedekt met een laagje magie. Ook het evenwicht zoeken tussen de natuur en magie, is cruciaal in dit boek. Het geeft ons op die manier een boodschap mee dat we moeten zorgdragen voor onze natuur en cultuur. Oorlog werkt enkel vernietigend en levert alleen verliezers op.

Salomon Corlyn heeft een meeslepende en beeldende schrijfstijl die alles tot in detail beschrijft. Dit zonder afbreuk te doen aan het vlotte leestempo. Je krijgt een duidelijk beeld van de dwergen en bevriende mensen, alsook van de andere aanwezige wezens. Vooral zijn weergave van de dwergen en hun thuisplaats (Het Zagrasgebergte) is erg nauwkeurig. Je merkt dat de auteur gefascineerd is door dwergen, en het is leuk om zo meer te weten te komen over hen. En ook de magische wezens zijn heel duidelijk neergezet, alsof ze echt bestonden.

De stad met Schimmendraken is een wat atypisch vervolg, waarbij het vooral over dezelfde fantasy wereld gaat, Eriath, en bepaalde personages opnieuw aan bod komen. Een fantasievol concept dat volledig naar mijn smaak is uitgewerkt. Op het midden had ik even een dipje, tot ik een aantal hoofdstukken later weer volledig aan het verhaal gekluisterd zat. Morlin heeft mijn sympathie, ik hoop dit personage dan ook terug te zien in het derde deel. Hopelijk samen met Evana en Elliot deze keer, die in dit boek niet meededen. Ik geef vier verdiende drakensterren.

Genre: fantasy
Uitgever: Zilverbron
ISBN: 9789463084680