‘Niemand’ – Neil Gaiman

ISBN: 9789049202323

De Engelse Neil Gaiman is een veelzijdig schrijver. Hij schrijft niet alleen sciencefiction, fantasy, horror en comics, maar ook songteksten, poëzie, romans en voor televisieseries. The Graveyard Book (Het Kerkhof) kwam voor het eerst in 2008 uit en is nu opnieuw uitgegeven door De Boekerij onder de naam Niemand in een mooie hardcover met illustraties van Chris Riddell.

“Hij lijkt op niemand anders dan zichzelf” zei ze resoluut. “Hij lijkt op niemand.” “Dan noemen we hem Niemand” zei Silas “Niemand Owens.”

Niemand, Nim voor vrienden en bekenden, komt na de moord op zijn ouders en zus op een ongebruikelijke plek terecht. Als peuter weet hij de moordplek te ontsnappen en eindigt op een begraafplaats. Opgevoed door de geesten van overleden mensen, weerwolven en andere aanverwanten leert hij alles over de oude gewoontes en de geschiedenis van de tijd waarin de kerkhofbewoners leefden. Zelfs vervagen als een geest leert hij van zijn beschermers. Hoe kan, een door de geesten opgevoede jongen, overleven in de geesten- en normale wereld en iedereen beschermen als je ook nog te maken hebt met demonen die bij geen van beide werelden behoren?

Nim zie je opgroeien op de, niet meer in gebruik zijnde, begraafplaats die voor hem één grote speeltuin is. Zijn adoptievader en –moeder zorgen voor hem en de mysterieuze Silas is zijn voogd. Hij raakt bevriend met de bewoners en leert van alles van hen. De bewoners van het kerkhof zijn heel divers: een Romeinse krijger, een dokter en kinderen uit de 19e eeuw. Iedere overleden persoon heeft zijn of haar eigen interessante verhaal en een leuke graftekst op de grafsteen staan. Al zet je wel vraagtekens bij het feit dat een kind van 5 jaar deze al kan lezen. Hij krijgt te maken met de bijzondere, wonderlijke en verschrikkelijke facetten van de wereld waarin de spookachtige bewoners op de begraafplaats wonen. Naast zijn leven in de geestenwereld begeeft Nim zich ook in de, voor hem onbekende mensenwereld wat voor hem spanningen oplevert.

De eerste gedachte die bij je opkomt over een jongetje dat niet door mensen wordt opgevoed is: Jungle Book en in het nawoord blijkt ook dat Gaiman daaraan schatplichtig is. Het is een spannend, griezelig, geestig en soms ook wel ontroerend jeugdboek dat ook zeker volwassenen kan bekoren. Misschien dat de jonge lezers de hoofdstukken van 20 tot 30 bladzijdes wel wat aan de lange kant vinden. Het verhaal is vermakelijk met een vlotte schrijfstijl en het brengt de wereld waarin Nim woont tot leven. De illustraties passen erg goed bij het verhaal. Niemand neemt je mee naar een andere wereld. Ik waardeer het boek met 3,5 sterren.

Genre: kinderboek fantasy
ISBN: 9789049202323
Aantal pagina’s: 277