‘Baantjer: De Cock en een dodelijk spel’ – Peter Römer

ISBN: 9789026158957

De Cock krijgt te maken met de moord op Daniël Sanders, een jonge beloftevolle tennisspeler. Hij wordt dood aangetroffen in een sportschool op de Wallen. Na zijn jaren bij de Amsterdamse tennisclub GSM was hij nu actief bij de profs. Een bikkelharde en gevaarlijke wereld, dat zorgt voor een donkere schaduw over het spel.

De Cock en een dodelijk spel is het eenennegentigste boek over de alom bekende Amsterdamse rechercheur De Cock (met cee-oo-cee-kaa). De reeks werd gestart door Appie Baantjer, en na diens dood nam Peter Römer de pen over om de serie voort te zetten. Geen gemakkelijke opdracht, maar Römer vervult zijn taak met verve. Het is inmiddels het zestiende boek van zijn hand, en beetje bij beetje komt het magische getal van honderd boeken in zicht.

Tijdens een rustige wandeling in aangenaam weer komt De Cock een buurtbewoner tegen, die hem vraagt even een kijkje te nemen in zijn sportschool. Daar treft de rechercheur het dode lichaam van Daniël Sanders aan. Het eerste hoofdstuk is nog maar net achter de rug, of er is al een slachtoffer gevallen. Het verhaal komt op deze manier snel op gang, en brengt tevens de nodige spanning met zich mee. De tenniswereld lijkt misschien op het eerste gezicht saai, maar de vele intriges maken het steeds interessanter.

Hoe verder De Cock en een dodelijk spel vordert, hoe meer er gebeurt. De Cock en Vledder duiken steeds dieper in het leven van Daniël en ontdekken een duistere kant van de tennissport. Wanneer ze op onderzoek uitgaan, stuiten de rechercheurs op de nodige problemen. Een daarvan geeft een moderne wending aan de Baantjer-boeken, namelijk het gebruik van sociale media. En dan vooral de negatieve rol die het kan spelen in het beïnvloeden van een (moord)onderzoek. Informatie gaat soms sneller de ronde dan gewenst, en dat is niet altijd even handig.

De Cock gaat mee met zijn tijd. Of toch vooral zijn team. Verder is er nog maar bitter weinig veranderd tegenover de eerste boeken. De personages blijven even herkenbaar, en De Cock heeft nog altijd zijn oude gewoontes. Elk boek heeft iets vertrouwds, al zijn er ook enkele nieuwe elementen sinds Peter Römer de verhalen schrijft. Zo is de toevoeging van het personage Lotty aan het team een grote aanwinst. Ze is een frisse verschijning en doet het goed aan de zijde van De Cock en Vledder. Al staat in dit verhaal Vledder een beetje op de achtergrond.

Peter Römer heeft een eenvoudige en meeslepende schrijfstijl die al helemaal is aangepast aan de korte detectiveverhalen rond de Amsterdamse speurder. Het verhaal komt snel op gang en weet je als lezer tot het einde in spanning te houden. Samen met de rechercheurs speur je mee naar de dader, om bij de ontknoping toch nog enigszins verrast te worden. Vooral de thematiek is sterk gekozen: fraude, stalking, sexting, sociale media, de harde weg naar (eventueel) succes, …. Een boeiend verhaal dat je aan het einde ook nog weet te raken.

3,5 sterren voor De Cock en een dodelijk spel. Op naar nummer tweeënnegentig!

Genre: detective
Uitgever: De Fontein