‘3Hz: Game on!’ – Danny De Vos

ISBN: 9789002277276

Nu het schooljaar opnieuw begonnen is, wordt Noor helemaal in beslag genomen door het splinternieuwe schoollabo. Ook Felix en Ella spenderen veel tijd met elkaar en Rick Wolfe krijgt een interessante aanbieding die zijn carrière weer nieuw leven kan inblazen. Niemand heeft nog tijd voor Sammy, die zich daardoor eenzaam voelt. Hij besluit om een baantje te zoeken, zodat hij met zijn verdiende geld die nieuwe prachtige drone met twee camera’s kan kopen. Al snel mag Sammy zijn graffitikunsten tonen op een verlaten lunapark. Alleen is de eigenaar nogal vreemd: hij wordt opgehaald in een zwarte wagen met donkere ruiten en hij moet een blinddoek om. Waarom al die geheimzinnigheid? Sammy gaat op onderzoek uit, en kan daarbij de hulp van zijn vrienden goed gebruiken. En natuurlijk de 3Hz-walkman.

3Hz is een Belgische populaire jeugdtelevisieserie, die draait rond Felix die met zijn walkman terug kan luisteren naar het verleden. Momenteel speelt het derde seizoen hiervan op tv. Inmiddels zijn er ook twee boeken verschenen die gebaseerd zijn op deze reeks: De waarheid over Rick Wolfe en Game on!. Deze verhalen staan los van de serie. Auteur Danny De Vos debuteerde met Hoe Napoleon zijn verjaardag vierde, en heeft ondertussen een aardig palmares. Enkele andere boeken van zijn hand zijn De Vlucht van de Kraanvogel en Toegang geweigerd. Naast schrijven geeft De Vos ook lezingen en schrijfworkshops.

De cover van Game on! is kleurrijk, en je ziet de vier tieners staan die in de televisieserie de hoofdpersonages vertolken. Deze visuele herkenning maakt het voor de jeugdige lezers die de serie volgen extra leuk. Als je het boek opent, vind je vooraan een (oud) stratenplan van Roegerhout, de gemeente waar de vrienden wonen. Daarop staan de belangrijkste plaatsen aangeduid, zoals hun woningen en de zwemput. Sommige aangeduide plekken zijn als extraatje bedoeld voor de kijkers van de reeks en staan los van dit verhaal. En natuurlijk mag een afbeelding van de walkman ook niet ontbreken.

Het verhaal begint al onmiddellijk spannend met een geheimzinnige ontmoeting van twee onbekende personen op een verlaten plek. Het maakt je als lezer ook nieuwsgierig naar wat het tweetal, waarbij één iemand duidelijk de baas is, van plan is. Na dit intrigerende begin gaat de verhaallijn echt van start. Deze draait grotendeels rond Sammy die in een moeilijke situatie terecht komt en op de hulp van zijn vrienden moet rekenen. Dit zorgt voor een spanningsboog met hier en daar een piek in. Pas op het einde vallen alle puzzelstukjes op hun plek, zonder losse eindjes na te laten. De epiloog sluit het geheel in stijl af.

De belangrijkste personages in het boek zijn natuurlijk de vier vrienden. En ook Rick Wolfe doet weer mee, nadat hij in het eerste boek De waarheid over Rick Wolfe zijn intrede maakte in de reeks. In Game on! staat hij echter iets meer op de achtergrond. De personages hebben elk hun eigen karakter en persoonlijkheid. Felix is een doorzetter die weet wat hij wil en dit vaak ook doet. Hij is de beste vriend van Sammy, die dol is op filmen en een talent heeft voor graffiti spuiten. Noor is de slimme meid van de groep, ze is goed in wetenschappen en techniek én is niet op haar mondje gevallen. Ella kwam als laatste bij de groep, ze is vrolijk en een durfal, en bovendien het liefje van Felix. Je krijgt een goed en realistisch beeld van hen, waardoor het gemakkelijker is voor de jeugd om zich aan hen te spiegelen.

Naast het spannende verhaal komen er ook een aantal interessante thema’s aan bod, zoals eenzaamheid, vriendschap, liefde, op eigen benen staan, creativiteit… Allemaal onderwerpen die dicht bij de jeugd staan en erg belangrijk zijn voor hen. Dit alles zit luchtig verwerven in een boeiend en avontuurlijk verhaal, dat dankzij de beeldende en eenvoudige schrijfstijl van Danny De Vos perfect is aangepast aan het beoogde doelpubliek. Ook het toegankelijke lettertype en het visueel weergeven van onder andere sms-berichtjes helpt hier zeker ook aan bij. En de speciale walkman maakt de verhaallijn nog net iets origineler. Leesplezier verzekerd!

Game on! is een fijn boek dat jonge tieners zeker zal aanspreken door zijn herkenbaarheid van vriendschap, verliefdheid en het avontuurlijke verhaal. Een meerwaarde naast de leuke en in Vlaanderen populaire televisieserie 3Hz op Ketnet. Vier sterren****.

Genre: fictie 10-12 jaar
Uitgever: Standaard Uitgeverij
ISBN: 9789002277276