‘De villa’ – Ruth Kelly

ISBN: 9789026162732

Deze Britse journaliste met Nederlandse roots, woont en werkt in Amsterdam. Als ghostwriter schreef ze mee aan meerdere biografieën, maar slaat met De villa nu haar eigen weg in.

Tien deelnemers, worden samen op een prachtig luxe privé-eiland bij elkaar gezet. De deelnemers maken kans op een groot geldbedrag, waarvoor ze allerlei gekke spelletjes en opdrachten moeten uitvoeren. Wie hierover beslist? De kijker thuis, het programma wordt namelijk online gestreamd en trekt wereldwijd vele kijkers. De deelnemers hebben stuk voor stuk geheimen die ze voor iedereen verborgen willen houden. Hoever gaan de deelnemers om deze geheimen ook daadwerkelijk verborgen te houden? Je leest het allemaal in de spannende thriller De villa!

Van de cover van deze e-pub krijg je toch gelijk zin om een vakantie naar een plek hier ver vandaan te boeken met een wit strand en helderblauwe wateren. De cover geeft voor mij alles wat een luxe privé villa zou moeten uitstralen. Daarnaast maakte de zin op de cover: ‘tien deelnemers, zeven dagen en een prijs om een moord voor te doen’ me nieuwsgierig. Want zou je echt zo ver gaan om voor een groot bedrag een onschuldig iemand te vermoorden? Ik in ieder geval niet.

In De villa wordt het verhaal door verschillende ogen verteld. Zo kijk je mee bij de producer, de deelnemers en de kijkers. Hierdoor krijg je als lezer van alle facetten iets mee en kan je jezelf goed inleven in het gehele verhaal. Ook vond ik het erg handig dat elk hoofdstuk begon met de aanduiding van wie het verhaal uitging, maar ook waar het verhaal zich op dat moment afspeelt en wanneer.

Het onderwerp realityshows is een onderwerp dat je momenteel op de televisie om de oren vliegt. Elke avond is er wel een nieuwe show te zien, waarin deelnemers zich in de nesten werken op een onbewoond eiland of proberen de liefde te vinden. Een thema wat helemaal van nu is dus! De schrijfstijl van Ruth Kelly is gemakkelijk en vlot, waardoor het boek met zijn korte hoofdstukken makkelijk wegleest.

Helaas kon het boek mijn aandacht maar moeilijk vasthouden, waardoor het een tijd duurde voor hij helemaal uit was. Het onderwerp was niet zo mijn ding en de deelnemers waren vooral gericht op seks, overmatig drankgebruik en rare fratsen uithalen met elkaar. Hierdoor vond ik sommige stukken van het boek onrealistisch overkomen. En leek het verhaal meer op een hete roman dan op een thriller.

Don’t judge a book by its cover, lukte in dit geval niet helemaal. De cover was veelbelovend, alleen het verhaal van De villa stelde mij wat teleur. Hierdoor krijgt het boek slechts twee shinende sterren.

Genre: literaire thriller
Uitgeverij: de fontein
ISBN: 9789026162732