‘Zwarte Zeilen’- Rebecka Edgren Aldén

ISBN: 9789403109824

Rebecka Edgren Aldén is een Zweedse journalist en schrijfster die in Nacka, een klein dorpje voor Stockholm, woont. Ze heeft voor diverse bekende Zweedse tijdschriften gewerkt en droomde ervan schrijfster te worden. In 2009 verschijnt haar eerste boek ‘Skriet från kärnfamiljen’. Dit is een non-fictieboek over het traditionele gezin en de huidige ontwikkelingen. Daarna legde zij zich toe op het schrijven van thrillers. In 2015 kwam haar eerste thriller uit De achtste doodzonde. Zwarte Zeilen is het eerste deel in een serie over de kustwacht in de scherenkust bij Stockholm. Op de voorkant van het boek staat een schip bij zonsondergang. De zwarte zeilen zijn helaas niet te zien, maar het is een mooi sfeerbeeld en passend bij het verhaal.

Het boek speelt zich af in de maand juli en het is snikheet in Zweden. De proloog van het boek geeft goed weer waar het boek over gaat:

Uit de verte ziet Annika al dat er iets mis is. Voor hen op het water van de Möjafjärden drijft een zeilboot. Donkere wolken hebben zich samengepakt, maar het is nog steeds benauwd.” De proloog eindigt met de zin: “‘Nadia’ roept ze ‘er is hier niemand. De boot is leeg.’” Deze proloog maakt je nieuwsgierig en maakt dat je wil lezen wat er aan de hand is.

Ieder hoofdstuk begint een lege bladzijde met alleen daarop geschreven welke dag het is (dag 1 tot en met 6) en de datum (18 – 23 juli). Vervolgens lees je afwisselend de belevenissen van Joanna en Annika. Joanna maakt, een aantal jaren na het overlijden van haar ouders, met haar broer Zackarias een zeiltocht langs de kleine eilandjes van de scherenkust voor Stockholm met de boot van haar vader. Vroeger heeft het gezin daar ook vaak gevaren. Ze hopen herinneringen op te halen en zo weer nader tot elkaar te komen. Annika werkt bij de kustwacht van de scherenkust voor Stockholm en neemt je mee naar haar leven op het werk en privé. Langzaam word je meegenomen in hun geheimen, trauma’s en mooie herinneringen. De verhalen van Joanna en Annika komen steeds dichter bij elkaar en raken met elkaar verweven. Ik vond het prettig om steeds stukjes informatie te krijgen om zo de puzzel te leggen waarom die boot daar zo alleen dreef.

De schrijfstijl is prettig maar toch vond ik een aantal kleine slordigheden die ik toeschrijf aan de vertaling. Bijvoorbeeld: Sollenkroka is de naam van het dorpje en eilandje in de scherenkust. De vertaling zegt het eiland Sollenkroka ö maar ö is het Zweedse woord voor eiland, de toevoeging ö is dubbel. Verder vallen ook bepaalde korte zinnen op die geen echte zinnen zijn: “Hij ziet er zo gezond en sterk uit. Tevreden.”

Het verhaal bevat minder uitgebreide beschrijvingen en mist die speciale koele spanning die de Scandinavische thrillers kenmerken. Ik werd hier aangenaam door verrast. De spanning is zichtbaar aanwezig en er is volop actie. Er zijn voldoende plottwists maar op het einde miste ik die laatste twist die voor de ultieme verrassing zorgt. Hetzelfde geldt voor de cliffhanger die je laat uitkijken naar het volgende deel.

Je kan wel zien dat de auteur grondig research heeft gedaan. Als je op de instagrampagina van Rebecka Edgren Aldén kijkt zie je onder andere berichten over haar ervaringen bij de kustwacht. Ook de plaatsen en restaurants bestaan echt. Belangrijk voor het verhaal is het niet maar het maakt het plaatje wel compleet.

Kortom: een boek met plussen en minnen. In het begin was ik heel enthousiast en heb ik bij de bibliotheek een ander boek van haar gehaald. De laatste 100 bladzijden had ik de puzzel al wel gelegd en was het einde dus ook geen verrassing meer. Die laatste plottwist ontbrak. De slordigheidjes gingen me ook tegenstaan. Ik zag dat de vorige boeken vertaald zijn door Janny Middelbeek-Oortgiesen en dit boek door Clementine Luijten en Jasper Popma. Mogelijk is dat het verschil. Misschien moet ik eens een poging wagen het boek in het Zweeds te lezen en kijken hoe ik dit dan beoordeel. Dat is de reden waarom ik Zwarte Zeilen niet meer dan 3 sterren kan geven.

Wilma-Boekencast

Genre: Literaire thriller
Uitgever: Cargo