‘Ze komt te dichtbij’ – Kitty Huijbers

ISBN: 9789461098573

Kitty deed, als projectleider en adviseur duurzaamheid, in 2020 onderzoek naar klimaatbeheersing in gebouwen. Hieruit ontstond haar boek Architectuur als klimaatmachine.  Verder schrijft ze graag korte en langere verhalen, vooral in het thrillergenre. Ze deed met Ze komt te dichtbij mee aan de Cosy & Crime verhalenwedstrijd van de Verhalenfabriek. Onder andere haar verhaal werd gekozen om uit te geven en zo ontstond haar eerste thriller Ze komt te dichtbij. Ondertussen werkt Kitty aan een nieuw boek.
In Ze komt te dichtbij leren we Frank en Charlotte kennen. Een ogenschijnlijk gelukkig getrouwd stel met een dochter, Marleen, en een tweeling, Tom en David. Op een dag staan er 2 dames voor de deur. Vrijdag en Zaterdag. Wie zijn zij? En wat hebben zij met Frank te maken? Hoe goed kent Charlotte Frank? Vrijdag en Zaterdag komen er achter dat ze beiden hetzelfde geheim delen en besluiten om Charlotte te helpen. Na lang aandringen, besluit ze de hulp van de dames aan te nemen. Maar hoe ver wil je gaan in een huwelijk? Tot de dood jullie scheidt?
De auteur heeft het boek opgevat als een tijdschema. Het verhaal begint met een ongeval. Daarna ga je een achttal weken terug in de tijd en wordt het verhaal geleidelijk aan opgebouwd tot het plot, namelijk, waarover gaat dit ongeval?  Elk hoofdstuk heeft een titel: het personage van waaruit verteld wordt en het aantal weken en dagen voor het ongeval.
De hoofdstukken zijn heel kort, waardoor je elke keer denkt: nog snel eentje dan. Op die manier vlieg je door het boek. Als er verteld wordt vanuit Charlotte, gebruikt de auteur het ik-perspectief. Bij de andere 2 dames gebruikt ze het personaal perspectief. Zo blijft het eigenlijk het verhaal van Charlotte en blijf je het vanuit haar oogpunt bekijken.  De auteur heeft een heel vlotte schrijfstijl. Ze weet spanning in haar zinnen te leggen en zuigt je mee in het verhaal.
Het aftellen via de titels, voelt als een granaat waar de pin is uitgetrokken. Nog 6 weken tot het ongeval, nog 4 weken en 3 dagen tot het ongeval…Daardoor zit je op het puntje van je stoel en wil je de tijd vooruit doen gaan. De granaat is eigenlijk op bladzijde 1 al ontploft. Maar wie deed deze ontploffen? En waarom?
“De pin is zojuist uit de granaat getrokken. Als ze het gaan vertellen dan kan niemand meer terug.”
Af en toe laat de auteur het einde van de tijdlijn, het ongeval, even kort terugkomen met een paar nieuwe details. Op die manier word je als lezer nog meer getriggerd om uit te zoeken wat er precies gebeurd is.  Gezien het aantal pagina’s, is Ze komt te dichtbij een spannende novelle. Toch slaagt de auteur er, op dit beperkte aantal pagina’s, in om de karakters van de hoofdpersonages goed naar voor te brengen. Vrijdag, de wat brutalere, to the point. Zaterdag, de nadenkende en afwachtende. En dan Charlotte, de perfectionistische die veel verdraagt en alles doet voor het ideale gezinsplaatje. De personages worden goed uitgewerkt (emoties, karakter, kledij…), maar er worden niet teveel woorden verspild aan details. De auteur heeft een hele beeldende manier van schrijven.
In het begin zie je Charlotte als een vrouw die alles onder controle heeft met het “perfecte gezin”. Maar doorheen het verhaal, door ontmoetingen die plaatsvinden, zie je barsten verschijnen in deze bubbel van perfectie. Zoals die sprieten haar die toch ineens loskomen uit je perfect gekapte kapsel. Of dat hemd dat toch altijd een beetje terug uit die broek kruipt.
Het is ontzettend boeiend om Charlotte te zien veranderen van perfect, gedienstig, onderdanig en blij met een beetje aandacht naar “Dit onwetende vrouwtje neemt haar eigen beslissingen”. Laat je bij het lezen dus zeker niet misleiden, dit is geen cliché verhaaltje over een brave huismoeder. Onderschat nooit een vrouw die denkt dat haar “perfecte leventje” overhoop gegooid kan worden.
Tot slot wil ik het toch nog graag even hebben over de cover van het boek. Deze toont de schaduw van een vrouw. Haar lichaamstaal spreekt heel duidelijk: “Kom niet te dichtbij, laat me met rust!” De titel van het boek, Ze komt te dichtbij, wordt zo treffend in beeld gebracht. Een cover die je raakt en triggert om het boek te lezen. Waarom is ze zo bang?
Ze komt te dichtbij is een spannend verhaal. Je blijft, mede door de korte hoofdstukken, de beeldende schrijfstijl en het aftellen, verder lezen tot het boek uit is. De persoonlijkheden zijn heel mooi uitgewerkt en het einde is verrassend!  Daarom krijgt Ze komt te dichtbij 4,5 bloedstollende sterren!
Ellen Boutsen
Genre: Thrillers en spanning
Uitgever: De verhalenfabriek